Prvotno objavljeno na Časnik.si, 13. 2. 2020
Že dobro leto je od tega, kar sem zavzel do nekaterih dokumentov drugega vatikanskega koncila odklonilno stališče,
češ da je v njih izražena modernistična zmota. To stališče, ki sem ga
podal nekako mimogrede in v kontekstu obravnave spolnih zlorab v Cerkvi,
bi sedaj rad preciziral in v pomembnem delu revidiral, zlasti glede
koncilske izjave Dignitatis humanae (DH) o verski svobodi, ki je med koncilskimi dokumenti dvignila največ prahu.
Poglobil sem se namreč v članke Thomasa Pinka, profesorja na
londonskem King’s College, avtorja, ki je med tistimi, ki na svetovni
ravni najbolj intenzivno obravnavajo to tematiko, z njim sem tudi vodil
večmesečno korespondenco in prišel do pomembnih ugotovitev, s katerimi
bi rad seznanil slovensko javnost. Pri tem se bom skliceval zlasti na
tri tozadevne Pinkove članke, ki so bili objavljeni v letih 2017 (Dignitatis humanae: continuity after Leo XIII), 2013 (The Interpretation of Dignitatis Humanaer) in 2018 (Vatican II and crisis in the theology of baptism). Citati po paragrafih (§) so iz DH.
Modernističen dokument, ki prelamlja z naukom Cerkve?
V omenjenem članku o vzroku homoseksualne krize med duhovščino sem trdil, da v koncilski izjavi Dignitatis humanae “koncil
odločno zagovarja pravico do verske svobode kot naravno pravico vsakega
človeka (§ 2), kar je izrecno obsodil bl. papež Pij IX. v okrožnici
Quanta cura. Če bi to res bila naravna pravica, bi namreč pomenilo, da
ima vsaka vera (ne le katoliška, ki je edina prava vera) pravico do
obstoja. Ker pa zmota ne more imeti pravice do obstoja, se s tem
implicitno zatrjuje, da so vse vere (in ne le katoliška) na nek način
prave.” Kot sem potem dalje pokazal v članku, bi taka vsebina
izjave predpostavljala modernistično zmoto, ki jo je obsodil sv. Pij X. v
okrožnici Pascendi. Po tej zmoti je religija v zadnji
posledici izraz človeške (in ne Božje narave) in so zato vse religije
enakovredne, enako prave oz. enako zmotne, ker imajo vse svoj isti
izvor: človeka.
Splošno mnenje in stališče Benedikta XVI.
Ta moja ocena izjave Dignitatis humanae ni bila brez osnove,
saj bi lahko rekli, da je bila deklaracija tako rekoč obče dojeta, kot
da zagovarja versko svobodo kot naravno pravico človeka in da posledično
zavrača kakršnokoli obliko državne prisile človeka glede verskih
vprašanj, v nasprotju z dotedanjim katoliškim naukom, da je uporaba
državne prisile (Pink uporablja izraz coercion) glede
verskih prepričanj legitimna in celo potrebna. To stališče v polemiki s
Pinkom zagovarja Martin Rhonheimer (Opus Dei), profesor na Papeški
univerzi Sv. Križa. Njegova tozadevna članka v angleški izdaji revije Nova et vetera iz let 2011 sta zanimiva, ker pojasnjujeta tudi stališče Benedikta XVI, ki ga je izrazil v znamenitem Božičnem nagovoru kuriji leta 2005. Ta nagovor namreč mariskdo razume kot spodbudo k razlagi koncila (in prav posebej DH) v smislu hermenevtike kontinuitete, o kateri pa papež tam ni govoril, pač pa je hermenevtiki preloma postavil nasproti hermenevtiko reforme, ki je
mišljena kot prelom z naukom papežev iz 19. stol. o verski svobodi, a
kot kontinuiteta z izročilom prvotne Cerkve: torej tudi Benediktov govor
je treba razumeti (čeprav ima Pink tu določene pomembne pomisleke –
prim. 2013: 35) bolj kot ne v smislu preloma z naukom izraženim v
okrožnici Quanta cura.
Lefebvrovo stališče
To je v bolj decidirani obliki obenem stališče, ki ga je na nasprotni
(tradicionalistični) strani katoliškega spektruma zagovarjal nadškof
Marcel Lefebvre (čeprav celo on bolj v obliki vprašanj kot trditev,
prim. njegove Mes doubtes sur la liberté religieuse) in ga za
njim zagovarja Bratovščina sv. Pija X. (FSSPX). Tako Lefebvre kot
Rhonheimer se pri tem naslanjata na odlomek iz izjave, ki se zdi
tozadevno najbolj ekspliciten. DH namreč “izjavlja, da pravica do
verske svobode resnično temelji v samem dostojanstvu človeške osebe,
kakršno spoznamo iz razodete božje besede in iz samega razuma. /…/
Pravica do verske svobode temelji torej ne v subjektivnem človekovem
razpoloženju, temveč v njegovi naravi sami” (§ 2).
Verska svoboda je torej opredeljena v DH kot naravna, neodtujljiva,
človekova pravica. V tem smislu bi se torej zdelo (in meni se je
dejansko zdelo), da DH prelamlja s katoliško tradicijo uporabe državne
prisile v verskih zadevah in posledično pristaja na modernizem. Tu se je
moja ocena v glavnem prekrivala z Lefebvrovo, ali vsaj z načinom kako
je Lefebvrovo stališče splošno dojeto.
Kaj pravi sama koncilska izjava?
Pink pa opozarja (prim. 2017: 17), da stvar ni tako enostavna, saj ob
afirmaciji verske svobode iz strani koncila je v DH rečeno, da “ostaja nedotaknjen [integram]
izročeni katoliški nauk o nravni dolžnosti, ki jo imajo posamezniki in
skupnosti do prave religije in do edine Kristusove Cerkve”, kot
lahko preberemo na začetku koncilske izjave (§ 1). Torej očitno ni
namen koncila, da bi spreminjal nauk o dolžnostih, ki obvezujejo ne le
posameznika, ampak tudi družbene skupnosti (in torej tudi države) k
pokorščini do edine prave, katoliške vere in Cerkve. Te dolžnosti je
videl dotedanji nauk v tem, da je bila državna oblast dolžna omejevati
versko svobodo ljudi v prid katoliški veri, torej očitno ne gre razumeti
naravne pravice do verske svobode, o kateri govori koncil, kot nekaj,
kar prelamlja ali onemogoča to tradicijo. Vendar kako je to mogoče, ko
se namreč zdi ta tradicija neuskladljiva z koncilsko afirmacijo verske
svobode kot naravne pravice slehernega človeka?
Ključno Pinkovo razlikovanje
Pink odgovarja, rekoč, da je naravna pravica do verske svobode, o kateri govori koncil, mišljena le v odnosu do prisile, ki ima svoj izvor v državni oblasti kot taki, ne pa v odnosu do prisile, ki ima svoj izvor v oblasti Cerkve in ki se lahko posluži države kot svoje svetne pomočnice (brachium seculare)
pri izvajanju te prisile. Če pogledamo stavek, ki se nahaja takoj pred
ravnokar navedenim v § 1, beremo, da verska svoboda o kateri govori
koncil “pomeni prostost od siljenja v svetni družbi”. Torej se
nanaša le na prisilo, ki se dogaja v državi kot državi, ne pa v državi,
kolikor je vključena v Cerkev (ker so denimo njeni vladarji in večinski
del državljanov po zakramentu Sv. Krsta vključeni v Cerkev). In to je
učil tradicionalni tozadevni nauk Cerkve, kot nas pouči Pink izhajajoč
iz različnih avtorjev in cerkvenih dokumentov, kjer se Pink poslužuje
zlasti okrožnice Immortale Dei papeža Leona XIII., Zakonika cerkvenega prava iz leta 1917 in tozadevnih spisov jezuitskih teologov iz časov protireformacije (zlasti Suarezove Defensio fidei catholicae iz leta 1613 ter Bellarminovega Tractatus de Potestate Summi Pontificis iz leta 1610), kakor tudi kopice predkoncilskih učbenikov iz tega področja: npr. Ottavianijevih Institutiones Iuris Publici Ecclesiastici (prim. 2017: 26).
Cerkev, poklicana k uporabi državne prisile
Cerkev, pravi Pink (prim. 2017: 23), je vedno učila, da država kot
naravnopravna ustanova nima nobene pravice, da bi izvajala v svojem
imenu prisilo na verskem področju, ker je versko področje po svojem
bistvu nadnaravno usmerjeno, kot je postalo zlasti jasno na osnovi
krščanskega razodetja. Cerkev pa, ki je po svojem bistvu nadnaravna
ustanova, postavljena od samega učlovečenega Boga, je tista institucija,
ki ne le da sme, ampak je celo po svoji pastirski funkciji poklicana
(prim. 2017: 25), da v skladu s splošnimi načeli pravičnosti izvaja
prisilo na verskem področju. Ker sama nima sredstev za izvajanje fizične
prisile, se tako lahko posluži države kot svoje pomočnice.
DH torej ne uči nič novega glede na ta nauk, ko pravi, da državna
oblast v svojem imenu ne sme izvajati državne prisile glede verskega
življenja državljanov, s tem pa ne zanikuje, da sme in celo mora
izvajati tako prisilo v imenu Cerkve, ko razmere to omogočajo.
A brez nasilnega spreobračanja – razlika z islamom
Pri tem je treba imeti pred seboj še eno ključno potezo trajnega
nauka Cerkve, ki jo Pink poudari: prisila, ki jo Cerkev naj izvaja s
pomočjo države na versko življenje državljanov, se lahko nanaša le na
člane Cerkve (tj. na krščene), saj le nad njimi ima Cerkev oblast (prim.
2017: 26). Ta prisila se ne more nanašati na nekrščene. Tudi v primeru,
ko bi bila država sestavljena iz velike večine krščenih državljanov, bi
se versko življenje nekrščenih lahko omejevalo, le v kolikor bi oviralo
versko življenje krščenih, ne pa v smislu, da bi se s prisilo skušalo
spreobračati nekrščene. Tu se je krščanstvo vedno bistveno razlikovalo
denimo od islama, ki tako prisilno spreobračanje dopušča ali celo
zapoveduje (sura 9). Tudi ko DH trdi, da mora Cerkev slediti
Kristusovemu zgledu, ki je “svoje oznanjevanje res podpiral in potrjeval s čudeži, da bi v poslušalcih prebujal in utrjeval vero, a ne da bi jih prisiljeval”
(§ 11), pravi Pink (prim. 2013: 29), je mišljeno le, da se nanaša ta in
podobni primeri, na spreobračanje nekrščenih, ki, kot rečeno, po
krščanskem nauku mora biti povsem svobodno, brez prisile. Ne nanaša pa
se na tiste, ki so že sprejeli vero in bili krščeni, ki jim je možno in
celo smiselno z državno silo pomagati, da ostanejo zvesti svojim lastnim
krstnim obljubam.
Ključni odlomki
Zanimivo je, da če gremo skozi besedilo DH, dejansko vedno, ko koncil
poudari pravico do verske svobode, precizira, da je mišljena verska
svoboda v odnosu do državne oblasti in nikjer ne omenja verske svobode v
odnosu do oblasti Cerkve, pa čeprav je ta oblast vršena s pomočjo
državnih organov. Tu je najprej že navedeni odlomek iz § 1, ki pravi, da
je koncilska izjava skladna s predhodnim naukom, ker se verska svoboda,
ki jo oznanja nanaša le na prisilo iz strani civilne družbe (“pomeni prostost od siljenja v svetni družbi”). Še bolj jasno se izrazi v § 3, ko pravi, da verska dejanja “zgolj človeška oblast ne more ne ukazovati ne prepovedovati”:
očitno torej ni govora o prisili, ki jo lahko (tudi potom države)
izvaja Cerkev, ker Cerkev ni zgolj človeška oblast. Podobno preberemo na
koncu § 3: “Svetna oblast, katere bistveni namen je skrbeti
za skupno časno blaginjo, mora torej versko življenje državljanov sicer
priznavati in ga podpirati; toda treba je reči, da prestopa svoje meje,
če si prisvaja pravico urejevati ali preprečevati verska dejanja.”
Tudi tu je očitno govora le o civilni oblasti in ne o oblasti Cerkve. Podobno piše v § 4, da “verske skupnosti imajo tudi pravico, da jih svetna oblast
z zakonodajnimi sredstvi ali z upravnimi ukrepi ne ovira pri izbiranju,
vzgajanju, imenovanju in prestavljanju njihovih verskih služabnikov,
pri stikih z verskimi oblastmi in skupnostmi, ki so drugod po svetu, pri
zidanju verskih stavb in pridobivanju potrebnih dobrin.“ Dalje je ta svoboščina izražena v § 5 glede družinskega življenja, a zopet le v odnosu do civilne oblasti: “Svetna oblast
mora /…/ priznavati staršem pravico, da zares svobodno izbirajo šole in
druga vzgojna sredstva, ne da bi jim zaradi te svobode pri izbiranju
smela bodisi naravnost bodisi posredno nalagati krivična bremena.” V
§ 6 beremo, da mora civilna oblast kot taka vedno zagotavljati versko
svobodo, vendar to ne pomeni, da jo mora zagotavljati tudi, ko je
skoznjo na delu višja, cerkvena oblast: “Zaščita in pospeševanje nedotakljivih človekovih pravic je bistvena dolžnost vsake svetne oblasti.
S pravičnimi zakoni in z drugimi primernimi sredstvi mora torej svetna oblast učinkovito zavarovati versko svobodo vsem državljanom”. Podobno beremo tudi na koncu § 6: “Iz tega sledi, da javni oblasti
ni dovoljeno, da bi s silo ali s strahom ali s kakimi drugimi sredstvi
nalagala državljanom izpovedovanje ali pa zametanje katerekoli religije,
ali da bi koga ovirala pri vstopu ali izstopu iz verske skupnosti.”
Tudi to je mišljeno po Pinku le za civilno oblast kot tako in ne za
civilno oblast kot podaljšek cerkvene oblasti (prim. 2017: 16).
Cerkev kot societas iuridice perfecta
Pri tem se zastavlja še vprašanje od kod Cerkvi oblast, da razpolaga z
državnimi institucijami prisile glede verskih zadev. V ozadju je
starodavni nauk, da Cerkev po svojem bistvu ni le del civilne družbe
(kot je denimo le del civilne družbe nogometni klub ali pevski zbor ali
skavtska organizacija), na kar bi jo rada zožila liberalna miselnost,
pač pa je popolno pravno oblikovana družba (societas iuridice perfecta),
kot je to sleherna država, kar pomeni, da ji (za razliko od nogometnega
kluba ali te in one organizacije) pripadata vse tri veje oblasti:
zakonodajna, sodna in izvršna (slednja veja mora imeti tudi zmožnost
izvajanja fizične prisile).
Da je Cerkev bila ustanovljena kot taka popolno izoblikovana družba,
pa vemo od tega, da je bila od Kristusa ustanovljena ne le kot
hierarhična družba (prim. Mt 16, 18-20), ampak kot vrhovna hierarhična
družba, saj je njen cilj poslednji, nadrejen vsem ostalim: zveličanje
duš (prim. Mr 16, 16; Mt 28, 18). Iz vrhovnosti njene oblasti sledi, da
mora biti popolno pravno izoblikovana, saj če bi ji manjkala katera veja
oblasti bi pomenilo, da izvaja tisto vejo oblasti njej nadrejena
družbena oblast, toda v tem primeru oblast Cerkve ne bi bila vrhovna
(prim. Ottavianijeve že omenjene Institutiones, Vatikan 1935, § 98).
Koncilske volilne mahinacije
Površnemu bralcu se bo skratka zdelo, da če DH prepoveduje državi
versko prisilo, jo prepoveduje tudi v primeru, ko bi država delovala kot
dolga roka Cerkve, vendar natančnejše branje nam pokaže, da temu ni
tako. Pink prepričljivo pojasnjuje, zakaj DH ustvarja ta videz, da
zavrača predhodni nauk Cerkve o prisili v verskih zadevah, kljub temu,
da ga v resnici ohranja. V ozadju so bile koncilske volilne mahinacije.
Liberalno, k modernizmu težeče krilo (Curtney Murray, De Smedt, Journet
itd.) si je želelo preloma s tradicijo tudi v tej točki, pravoverno
krilo (Ottaviani, Siri, Lefebvre itd.) pa seveda tega ni bilo
pripravljeno sprejeti.
Zato je koncilska pripravljalna komisija, ki je izhodiščno sestavila
bistveno bolj liberalen dokument, bila prisiljena vanj vključiti
popravke pravoverne struje, vendar vsaj deloma ohranjujoč videz
liberalnega kova, ki je zlasti v tem, da DH, kljub temu, da pove v
navedenem § 1, da nima namena nasprotovati predhodnemu nauku o cerkveni
uporabi državne prisile, nikjer ne spregovori direktno o vsebini tega
nauka, in skoraj nikjer direktno ne pove, da ko govori o prepovedi
uporabe državne prisile v verskih stvareh, misli le na uporabo te
prisile na osnovi zgolj državne oblasti (ključna izjema je sicer § 3, ko
pravi, da verska dejanja “zgolj človeška oblast ne more ne ukazovati ne prepovedovati” – prim. 2017: 16). Pink natančno pokaže (prim. 2017: 15), kako je njegova razlaga DH v skladu z besedili t.i. relationes, tj. pojasnil, ki jih je pripravljalna komisija dokumenta podajala na vprašanja, ki so se porajala med koncilskimi očeti.
Čemu naj Cerkev uporablja državno prisilo?
Končno je na mestu vprašati se, kakšen je smisel nauka o uporabi
državne prisile iz strani Cerkve, ki kot torej vse kaže, ga DH ne
postavlja pod vprašaj. Pink odgovarja na to ključno vprašanje, sklicujoč
se na sedanjo družbeno situacijo v zahodnem svetu, kjer je že dolgo
časa odsotna uporaba državne prisile iz strani Cerkve. Ob tem, opozarja
Pink (prim. 2017: 30), je opaziti rastoč odpad zahodnih družb ne le od
krščanstva, pač pa tudi od naravne morale (pomislimo le na seksualno
revolucijo, ki je vse bolj vgrajena v pravno strukturo države, v vsem
razponu od propagiranja kontracepcije in splava vse do homoseksualizma
in teorije spola).
Pink ugotavlja, da to ni naključno, saj je tradicionalni nauk Cerkve
vseskozi učil, da kjer ni na delu Božja milost, tam tudi naravna morala
začne pešati, saj je po izvirnem grehu naša narava ranjena in še sama
sebi skorajda nikakor ne more biti zvesta, če ji milost ne pride na
pomoč (prim. 2017: 28 sl., kjer se sklicuje tudi na Tomaževo Teološko sumo,
I-II, q. 109, a. 2; q. 94, a. 6). To pa ne velja le za posameznika,
ampak tudi za državo. Kot si posameznik lahko zagotovi dovod milosti v
lastno življenje skozi zakrament Sv. Krsta in skozi zvestobo krstnim
obljubam, tako tudi za državo velja, da si lahko zagotovi dovod milosti,
tako da posamezniki, ki jo sestavljajo zagotovijo dovod krstne milosti v
državo tako, da so zvesti krstnim obljubam ne le kot posamezniki, ampak
tudi kot državljani in vladarji. To pa pomeni uvedbo državne prisile
pod vodstvom Cerkve, ki naj krščene ohranja v zvestobi krstnim obljubam.
Sicer država ne more ostati zvesta niti svoji naravni nalogi
zagotavljanja naravne dobrobiti državljanov, ki pa je bistvena naloga
države (prim. 2018: 15 sl.).
Jacques Maritain
Tukaj Pink opozarja na razkorak med tem tradicionalnim naukom in
naukom francoskega tomista Jacquesa Maritaina, ki je imel veliko
privržencev zlasti med zmerno liberalnimi koncilskimi očeti (med njimi
sta bila npr. že omenjeni kard. Journet in sam papež Pavel VI.).
Maritaina tu izpostavljam, ker ni nepoznan v slovenskem katoliškem
prostoru, zlasti po zaslugi nedavno preminulega pisatelja Alojza Rebule
(prim. njegovo knjižico Jacques Maritain: človek in mislec, 1981). Maritain v svojem delu Človek in država
iz leta 1951 (ki ga imamo v slovenskem prevodu iz leta 2002) namreč
zagovarja, da je možno človeku po padcu izvirnega greha tudi brez pomoči
milosti ohraniti naravno dobroto in da je zato možno iz katoliškega
vidika zagovarjati obstoj laične države (brez katoliške verske prisile),
ker bi v taki državi bile vendarle angažirane naravne zmožnosti
človeka, ki po njegovem zadostujejo za zagotavljanje bistvenega cilja
države (naravne blaginje državljanov).
Iz tega optimističnega (in zelo vplivnega) Maritainovega pogleda je
izviralo prepričanje med zmerno liberalnimi koncilskimi očeti, naj DH
sicer ne zavrne tradicionalnega nauka o državni verski prisili (ki mu
tudi Maritain ni nasprotoval), pač pa da se naj Cerkev od sedaj naprej
(torej trenutno) odpove pravici do tozadevne državne prisile, ker so v
(zlasti zahodnem) svetu z družbenim razvojem dozorele razmere, za
sodelovanje med ljudmi na zgolj naravni ravni, kar zadeva države (prim.
2018: 19-20). Da je bil ta pogled preveč optimitsičen, je, kot rečeno,
potrdil nadaljnji družbeni razvoj/razkroj, s skorajda popolno
zatemnitvijo naravne morale v življenju zahodnih držav.
Zaključek
Pinkova interpretacija se mi zdi kar prepričljiva. Po branju njegovih
objav in po več mesecih dopisovanja z avtorjem moram reči, da nisem
našel napake v njej. Ne postavljam je tu iz svoje strani kot
definitivne, vendar kot daleč najboljšo izmed vseh, kar sem jih prebral.
Zato sem jo tu v kratki obliki predstavil slovenski javnosti, z željo,
da bi se glede nje sprožila razprava, razmišljanje. Izzivam bralce, da
pokažejo na kako napako v njej.
Če je tako kot pravi Pink, potem preprosto pomeni, da koncilska
izjava o verski svobodi zagotovo ne nudi osnove, da bi govorili (kot se
danes tako rado počne) o Cerkvi pred in po koncilu, pač pa preprosto
pomeni, da celo “predkoncilski” nauk (eden izmed najbolj spornih za
sodobnega človeka) o cerkveni uporabi državne prisile v verskih stvareh
ostaja preprosto nespremenjen. Z izjavo, tako meni Pink, se spremeni
samo to, da trenutno Cerkev ne namerava izvajati take prisile
zaradi danih družbenih razmer (kot je razvidno iz § 6), ampak še vedno
ostaja nespremenjeno, da moramo kot katoličani stremeti k vzpostavitvi
stanja (kar je tudi po Pinku eden izmed ključnih imperativov – prim.
2017: 9 -, ki izhajajo iz tozadevnega tradicionalnega nauka), v kateri
bi izvajanje te cerkvene pravice postalo znova možno: to pa je stanje,
kjer bi država bila vladana in sestavljena od pretežno od (zvestih)
krščenih.
To pa kar precej spremeni perspektivo našega krščanskega življenja,
ki je na osnovi (modernističnega, tu bi se strinjal tudi Pink)
prepričanja o prelomu med predkoncilsko in pokoncilsko Cerkvijo prešla
od tradicionalne težnje, da je treba vse ljudi (brez prisile, z
argumenti in nadnaravnimi sredstvi) pokristjaniti (da bi se tako
svobodno vključili v aparat katoliške države kot pomembnega sredstva
lastnega zveličanja), k težnji, da to ni potrebno, saj bodo itak vsi šli
v nebesa, zato pa naj z vsemi le ohranimo dobre odnose (čemur se reče
“medverski dialog”), da bo “mir v hiši”. Pink zato prepričljivo pokaže,
da je v ozadju tega obrata, ki se je zgodil ob koncilu, zlasti kriza v
teologiji krsta, ki med današnjimi teologi in pastirji ni več dojet kot
nadvse pomemben, praktično neobhoden element za zveličanje duš (prim.
2018: 10 sl.).
Postscriptum: ali je torej DH neproblematična izjava?
Vse to seveda ne pomeni, da je bila interpretacija DH, ki sem jo
podal pred enim letom v celoti napačna. Iz Pinkove interpretacije sledi,
da ni DH (kot tudi drugi podobni koncilski dokumenti) dober primer
cerkvenega učenja. Učenje (ne le cerkveno) ima namen odpravljati
nejasnosti in dvoumnosti, da je le-teh vedno manj in ne vedno več. DH
pa, s tem ko ne govori o cerkveni uporabi državne prisile, vnaša
dvoumnost tja, kjer je predhodni nauk (npr. okrožnica Immortale Dei
in ZCP 1917) že vzpostavil jasnost. In ne gre le za vnašanje
dvoumnosti, pač pa za tendenciozno vnašanje dvoumnosti, saj sem že
omenil kako celo učene glave, ki ne veljajo za najbolj liberalne
(Rhonheimer, Benedikt XVI.) razumejo dokument v pretežno liberalnem
smislu. In tako je dokument dojet v takorekoč občem razumevanju. Torej
še vedno drži, kar sem pred enim letom zagovarjal, da so koncilski
dokumenti kot je to DH, v pomembni meri sprožili krizo v Cerkvi, ki jo
prepoznavamo danes, le da je njihov modernizem le latenten in tendečen,
skrit v premiku od jasnosti predhodnega učenja k dvoumnosti koncilskega,
ne pa v izrecnem koncilskem besedilu kot takem, kar sem pa trdil pred
enim letom. Menim torej, da bi bilo treba podpreti tozadevno pobudo
škofa Athanasiusa Schneiderja o potrebi po izdaji cerkvenega dokumenta
(ki bi bil nekakšen nov Syllabus,
ki bi dvoumnosti v koncilskih dokumentih odpravila, tako da bi
odpravila njihove (tako zelo razširjene) modernistične ali vsaj k
modernizmu težeče interpretacije.
Ni komentarjev:
Objavite komentar