Prvotno objavljeno na Časnik.si: 4. aprila 2020
V
branje ponujamo pogovor, ki ga je imel prof. Tomaž Simčič z dr. Ivom
Keržetom ob nedavnem izidu njegove nove knjige Mahničeva estetika in
literarna kritika, ki je pred nekaj meseci izšla pri Goriški Mohorjevi
družbi. Prof. Simčič je knjigo uredil in napisal pronicljivo spremno
besedo.
Ivo Kerže,
doma si iz Trsta, spoznal sem te že, ko si na Vrdelski cesti gulil
klopi Znanstvenega liceja Franceta Prešerna, kasneje pa te je študijska
in življenjska pot vodila v Slovenijo. Na Štajerskem si si ustvaril lepo
in številno družino, študiral pa si v Ljubljani. Svojo doktorsko
disertacijo si namenil začetkom slovenske filozofije. Potem pa si se
odločil za dopolnitev svojega študija, tokrat na področju slovenistike.
Tu si ob koncu svojega drugostopenjskega študija za temo svoje diplomske
naloge izbral Antona Mahniča, in sicer njegove spise s področja
estetike in literarne kritike. Te je k tej izbiri gnal kak poseben
osebni nagib?
Da, Mahnič me osebno nagovarja,
in to že od mladih let. Še se spominjam, kdaj sem si prvič (moral sem
imeti kakih 19 ali 20 let) izposodil v Narodni in študijski knjižnici v
Trstu (NŠK) prvi zvezek njegovega Rimskega katolika in kako me je fascinirala prva razprava v njem (Več luči)
s svojo racionalno jasnostjo, a tudi življenjsko daljnosežnostjo.
Podobno so me že prej fascinirala dela sv. Tomaža Akvinskega. Spominjam
se, da smo imeli odlomek njegovih dokazov za Božji obstoj (menda iz Summa contra gentiles)
v italijanski čitanki. Potem sem, v ognju navdušenja, šel razlagati te
dokaze na skavtskih sestankih, kjer smo veliko razpravljali tudi o
verskih temah. Mahnič je bil zame zanimiv, ker je za razliko od sv.
Tomaža apliciral ista spoznanja na slovensko situacijo. Res, da je bila
to situacija iz konca 19. stoletja, a menim, da je možno poteze
(slovenskega) liberalizma in liberalnega katolištva, ki ga je Mahnič
bičal, še kako prepoznavati tudi v današnjem položaju. Zato me je že
dolgo mikalo, da bi Mahničevo misel pobliže, podrobno in celovito
obravnaval.
Mahnič je torej, če smem reči, tvoja stara ljubezen. Gotovo pa stojijo za tvojo izbiro tudi določeni sistemski, teoretični razlogi.
Sistemski razlog je v tem, da je Mahnič epohalen lik, v smislu, da se
z njim začne nova epoha na Slovenskem. Z njim se začne slovensko
katoliško gibanje, saj je bil eden temeljnih ciljev revije Rimski katolik,
ki jo je sam urejal in v veliki meri tudi sam pisal, organiziranje
prvega slovenskega katoliškega shoda, ki se je dejansko tudi zgodil leta
1892. S tem dogodkom se naše katoliško gibanje (v smislu gibanja za
angažirano sodelovanje katoličanov v demokratičnih političnih procesih)
dejansko začne, kar vodi neposredno v nastanek zgodovinske SLS. Gre za
gibanje, ki preko Šušteršiča, Kreka in Korošca skoraj v celoti
obvladuje slovensko politično in kulturno usodo, vse dokler ni nasilno
prekinjeno s strani komunistične revolucije leta 1945 v kočevskih in
drugih breznih po Sloveniji. Vsega tega dogajanja ne moremo razumeti, ne
da bi razumeli Mahniča. Ne seveda v smislu, kot meni Spomenka Hribar,
da je Mahnič kriv za bratomorno vojno (za to je kriva le KPS), ampak da
iz izvorne točke (in ta točka je Mahnič) razumemo, kako se je naše
katoliško gibanje razvijalo in morda tudi, zakaj ni uspelo učinkoviteje
preprečiti nasilne revolucije KPS.
A z Mahničem se ne začne le politično katoliško gibanje na
Slovenskem, ampak tudi nekaj neprimerno pomembnejšega in globljega, in
sicer slovenska filozofija kot sistematičen premislek o stvarnosti. Res
je, da se drobci filozofske misli pojavijo že prej, in sicer kot sem v
svoji prejšnji monografiji pokazal, od Kastelčevega Nebeškega cilja (1684) dalje. Vendar se celovit filozofski traktat v slovenščini prvič pojavi šele z Mahničevimi Dvanajstimi večeri, ki jih v letih 1884-1885 objavi v Slovencu. Uvod v filozofijo Frančiška Lampeta in Logika Josipa Križana izideta šele leta 1887, ko izide Dvanajst večerov v knjižni obliki. Primat ima torej očitno Mahnič (kar je videti tudi iz tega, da se Lampe v Vvodu
indirektno sklicuje na Mahniča). Poleg tega je očitno, da je Mahničevo
filozofsko delo bilo neizmerno vplivnejše od Lampetovega ali
Križanovega. O njegovi oceni Gregorčiča beremo v šolskih učbenikih, o
Lampetu in Križanu pa ne ve povprečni Slovenec čisto ničesar. Poleg tega
je Mahnič kot začetnik slovenske sistemsko domišljene (in to decidirano
katoliške!) filozofije nerazdružljivo prepleten z Mahničem kot
začetnikom katoliške politike na Slovenskem, tako da obenem vidimo, kako
prepričljiva in vplivna politična opcija lahko temelji le na
domišljenem filozofskem nazoru.
Kot si ravnokar
omenil, smo Antona Mahniča v šolskih klopeh res vsi spoznali, ampak
predvsem v negativni luči, kot nekakšnega starokopitnega in zadrtega
cenzorja, ki naj bi ga Ivan Tavčar upravičeno osmešil v romanu 4000.
Spoznali smo ga kot »ozkosrčnega kritika milega Goriškega slavčka«.
Slika Mahničeve estetike in literarne kritike, ki jo razgrinjaš pred
bralci v tem delu, je seveda precej drugačna. Katera so v tem oziru
tvoja temeljna dognanja?
Moja temeljna ugotovitev je, da je v ozadju Mahničeve estetike in
literarne kritike bistven aristotelsko-tomistični uvid, ki pa se
sodobnemu človeku (tudi že Mahničevemu sočasnemu bralcu) izmika, ker je
ta uvid tuj novoveški filozofiji, iz katere sodobnik nevede misli in
živi. Gre za uvid, da je cilj človeka v teoretičnem spoznanju
stvarnosti. Zlasti najvišje stvarnosti (tj. Boga – to nas uči tudi nauk
vere, ki pravi, da so nebesa v tem, da tam človek zre Božje bistvo), a
do tja nas vodi spoznanje nižjih stopenj stvarnosti. Ta intelektualizem
je glavno sporočilo Aristotelove Nikomahove etike (zlasti 10.
knjige), ki ga tomizem (in nauk Cerkve, kot smo videli) naredi za
svojega. Današnji svet tega uvida ne sprejema, saj meni, da na osnovi
novoveškega agnosticizma (zlasti Kant je bil tu zelo vpliven) ni mogoče
stvarnosti s popolno zanesljivostjo spoznati in zato se današnji človek
zapre v subjektivizem: cilj ni več spoznanje stvarnosti, do katerega
meni, da ne more priti, pač pa izživljanje tega, kar se dogaja v
subjektu (zlasti tistega, kar je v njem najbolj subjektivnega: njegovih
čustev in fantazij). Stvarnost in tudi znanost postaneta samo polje, v
katerem naj se subjektiviteta čim močneje projicira in izživlja. To je
sporočil že Francis Bacon s svojim znamenitim rekom scientia est potentia
(ki ga naši maturanti vidijo stokrat in stokrat natisnjenega na drugi
strani sleherne maturitetne pole). Prevod: v znanju je moč. Torej znanje
ni cilj, ampak sredstvo za razmah subjektove moči. Tu smo seveda tudi
že v bližini Nietzscheja in njegove volje do moči. Za sodobnika ni
pomembno, ali je to, kar subjektivno doživlja, prav in v skladu z
resnico. Pomembno je le, da je močno in izrazito.
Mahnič od tomizma in aristotelizma prevzame koncept, da je naš cilj v
spoznavanju stvarnosti. To spoznavanje je predvsem delo razuma, naše
najvišje dojemalne zmožnosti. A teh zmožnosti je v nas več. V skladu z
aristotelizmom namreč mi ne spoznavamo (tu je ključna razlika s
Platonom) neposredno idej (tj. pojmov v obliki od čutnosti povsem
ločenih stvarnosti), pač pa spoznavamo pojme posredno, in sicer kot se
nahajajo v čutnih, materialnih stvareh, saj jih s pomočjo abstrakcije od
njih odmišljamo. Pri tem je torej ključna dojemalna zmožnost naših
zunanjih petih čutov, ki nam kažejo čutne stvari, a tudi celoten niz
onih dojemalnih zmožnosti, ki posredujejo med zunanjimi čuti in razumom
(to so notranji čut, domišljija, spomin in premišljevalna zmožnost),
katerih naloga je, da pretvorijo čutno informacijo tako, da jo lahko
dojame razum.
Kako je ves ta spoznavoslovni aparat povezan z Mahničevo estetiko?
Povezava je v tem, da je po Mahniču in (zlasti Taparellijevi)
neotomistični estetiki, iz katere črpa, tudi smisel umetniškega dela
(kot je smisel človeka nasploh) v spoznavanju stvarnosti. Vendar ne
tako, kot nam npr. neko znanstveno delo nudi spoznanje stvarnosti (le-to
nagovarja le razumsko zmožnost), pač pa tako, da nagovarja vse naše
dojemalne zmožnosti in tako omogoča polnejše dojetje stvarnosti kot ga
omogoča znanstvena razprava. Lepota umetniškega dela (a podobno velja za
lepoto v naravi) je torej po Mahniču v tem, da lep predmet povzroči čim
lažje in čimbolj usklajeno, harmonično delovanje (in s tem ugodje) vseh
naših dojemalnih zmožnosti, od zunanjih čutov do razuma. Cilj vse te
harmonije pa je v zadnji posledici, kot vidimo, razumsko spoznanje, zato
pa po Mahniču umetniško delo, ki posreduje napačno spoznanje v
temeljnem smislu ne more biti lepo, ker je zgrešilo svoj temeljni namen.
Tu je torej ključ, v katerem moramo razumeti tisto, kar se pri Mahniču
zdi sodobnemu bralcu kot nekakšna “ozkosrčnost” pri presoji literature
(zlasti so tu mišljene njegove negativne ocene Gregorčiča, Aškerca in
Tavčarja). Nobena ozkosrčnost ni tu na delu; gre le za vprašanje, ali v
temelju pristajamo na aristotelsko-tomistični pogled na stvarnost (in
tudi na umetniško delo), kjer je zadnji cilj vsega človeškega spoznanje
resnice, ali pa pristajamo na novoveški koncept življenja, kjer je važno
le močno čustvovanje in doživljanje, ne glede na to, kaj je res in kaj
je prav. Mahnič se zdi ozkosrčen le, če ga gledamo iz te novoveške
perspektive, ki pa je v temelju zmotna, saj, kot rečeno, temelji na
agnosticizmu, na prepričanju, da ni mogoče ničesar spoznati o
stvarnosti: a če ni mogoče o njej ničesar spoznati, ni mogoče spoznati
niti tega, da o njej ni mogoče ničesar spoznati. Agnosticizem je pač
protislovno stališče.
Iz tega, kar praviš, kaže, da so na Mahničevo literarno kritiko močno vplivali njegovi filozofski nazori. V knjigi ugotavljaš, da je bil Mahnič predstavnik smeri, ki jo običajno imenujemo »neotomistično«, in da se je med drugim navdihoval tudi pri nekaterih italijanskih tedanjih mislecih, sodelavcih jezuitske revije Civiltà cattolica, ki je bila takrat izrazito neotomistično usmerjena. Do katerih ugotovitev si prišel pri tem svojem raziskovanju?
Da, tu gre za verjetno najpomembnejšo ugotovitev te moje monografije,
da namreč Mahnič utemeljuje svoje estetske (in tudi širše filozofske)
poglede zlasti na italijanskem neotomizmu, kakor se je razvijal v drugi
polovici 19. stoletja v reviji Civiltà cattolica. V monografiji
natančno pokažem skladnost Mahničevih filozofskih (zlasti
spoznavoslovnih) pogledov s pogledi najpomembnejšega avtorja te revije
p. Mattea Liberatoreja (1810-1892), estetskimi pogledi prav tako
pomembnega sotvorca te revije p. Luigija Taparellija d’Azeglia
(1793-1862) in literarnoteoretskimi pogledi p. Gaetana Zocchija
(1846-1912), ki je tudi veliko sodeloval z revijo. Zdelo se mi je
ključno pokazati zlasti na neposredne vire, na katere se je Mahnič
opiral, da bi bolje razumeli njegovo misel na tem področju. In dejansko,
ko presojaš Mahničevo estetiko in literarno kritiko v luči omenjenega
zgodnjega italijanskega neotomizma, postanejo Mahničeva stališča
popolnoma razumljiva. Pred menoj je menda samo en avtor iskal vire
Mahničeve estetike: to je bil Ivan Pregelj v (zelo zanimivem in
kvalitetnem) zborniku, ki so ga Mahniču posvetili v reviji Čas
leto po njegovi smrti (1921). Vendar je Pregelj iskal bolj v smeri
nemških zgodnjih neotomistov, kjer je sam priznal, da ni našel
prepričljive skladnosti z Mahničevimi stališči. Zanimivo, da v smeri
italijanskih avtorjev (ki jih Mahnič, mimogrede, deloma celo sam navaja)
Pregelj ni iskal.
Katere so bile temeljne značilnosti omenjenega italijanskega zgodnjega neotomizma?
Italijanski neotomizem omenjene jezuitske revije je izhajal iz
tomistično-aristotelskega realizma, o katerem sem govoril prej, in sicer
zlasti iz ključnega Aristotelovega uvida, da je naše spoznanje
izhodiščno usmerjeno izven sebe, v neposredno spoznanje materialne
stvarnosti, v kateri uvidi bistva, ki jih abstrahira v splošne pojme.
Temeljni rezultat tega procesa je pridobitev osnovnega pojma bitja, (tj.
nečesa bivajočega, obstoječega) iz katerega takoj spoznamo nasprotje
tega pojma z ne-bitjem (tj. ničem) in posledično spoznamo temeljni zakon
logike, da nekaj ne more (v istem času in oziru) biti in ne biti (tj.
zakon neprotislovnosti). Iz te osnove italijanski neotomizem izpelje vsa
ostala spoznanja, ki pa se vedno napajajo iz našega neposrednega, po
čutih danega spoznanja materialne stvarnosti. Refleksija, naše
spoznavanje svojega lastnega spoznavanja, je šele naknadni akt, ki
predpostavlja prvotnega, usmerjenega izven sebe, v materialno danost.
Italijanski neotomizem je iz tega ključnega tomističnega (in že prej
aristotelskega) uvida naredil glavno in zelo učinkovito orožje za boj
zoper novoveško filozofijo, saj slednja (od vsega začetka, od Descartesa
dalje) postavlja, da je prvo spoznano moje spoznavanje samo (na začetku
se zavem, da mislim: Descartesov cogito, ergo sum): spoznanje
meni zunanje stvarnosti je drugotno. A po tej poti, pravi Liberatore, ni
le nemogoče priti do spoznanja meni zunanje stvarnosti (kar dokazuje
razvoj novoveške filozofije od Descartesa dalje, ki nas pelje h
Kantovemu agnosticizmu), pač pa se izkaže, da je ta pot v sebi
protislovna, kot sem že prej pokazal, in kar postane zlasti jasno pri
Heglu.
Če malo poenostavim: na osnovi svojega zelo razčlenjenega in temeljitega argumentiranja v svoji knjigi prideš do zaključka, da je imel Mahnič v bistvu prav, ko je nekaterim literarnim stvaritvam svojih sodobnikov, zlasti Gregorčiča, Stritarja in Aškerca očital, da so ne le v nasprotju s krščanskim pogledom na svet, ampak da vsebujejo celo prave teološke in filozofske zmote. Po eni strani priznam, da je tvoje argumentiranje zelo natančno in v logičnem smislu prepričljivo. Ampak po drugi strani moram biti iskren in povedati, da ko sam vzamem v roko katero od »spornih« literarnih del, denimo znamenito Gregorčičevo »Človeka nikar«, me pesem nagovori s svojo intimno človeško izpovednostjo, s svojim eksistencialnim nabojem, pri čemer mi morebitne modroslovne ali logične nedoslednosti ne pridejo niti na misel. Kaj misliš o tovrstni distinkciji?
Kot rečeno, ključno je, da se pri vprašanju Mahničevega ocenjevanja literature (in Mahničeva ocena Gregorčičeve pesmi Človeka nikar
je odlično mesto, za zastavitev tega vprašanja) najprej sami vprašamo,
iz katere filozofske perspektive gledamo na ta problem. Ali gledamo nanj
iz novoveške, subjektivistične, kantovske perspektive, ali pa iz
prednovoveške, realistične, aristotelske, tomistične. Če se postavimo na
subjektivistično stališče, potem je edino, kar nas v pesmi zanima, pač
silovitost doživljanja, ki jo avtor v pesmi in v nas poustvari, tj.
emocionalni naboj, ki ga v nas sproži, brez ozira na to ali je sproženo
čustvovanje dobro, tj. skladno z resnico o človeku, Bogu, stvarnosti
nasploh. Če se postavimo na prednovoveško, realistično stališče, pa nas
ne bo zanimala le emotivna moč (tj. tista, ki angažira nižje dojemalne zmožnosti) pesmi, pač pa nas bo zanimalo predvsem, kam nas vodi. Če bo emocija silovita, a nas bo vodila v zablodo, v zmoto, bomo pač porekli s sv. Avguštinom: magni passus, sed extra viam.
Ko torej praviš, da te pesem nagovori s svojo intimno izpovednostjo in
eksistencialnim nabojem, pri čemer ti ne pride na misel, da bi
razmišljal o filozofski in logični napačnosti/pravilnosti njenega
sporočila, bi rekel, da tvoje vprašanje že predpostavlja neko
(nereflektirano?) filozofsko perspektivo in sicer ravno omenjeni
novoveški subjektivizem. Iz te perspektive se ti bo seveda Mahničevo
ocenjevanje zdelo pretirano, neustrezno itd. Vendar je ključno vprašanje
pri tem: ali je tvoja filozofska perspektiva, s katero gledaš na pesem,
pravilna ali ne? Točno tu nas Mahnič izziva: da premislimo naše
novoveške filozofske predpostavke, iz katerih gledamo zlasti na
literaturo.
Ampak odmisliti za trenutek »prednovoveške, realistične, aristotelske, tomistične« predpostavke še ne pomeni nujno zabresti v zmoto.
Če odmislimo to »le za trenutek«, seveda to ni problematično: to se
vsakemu lahko zgodi, da na kaj ni pozoren, kaj pozabi itd. Drugo pa je,
če pri tem vztrajamo, ko se tega zavedamo. Če torej vztrajamo, da je
pravi pogled na literaturo tisti, ki ga narekuje novoveški
subjektivistični agnosticizem.
Toda skrivnost zla, smisel trpljenja, tragičnost življenja so navsezadnje prvine, ki jim niti najgloblji krščanski misleci niso in na tem svetu niti nikoli ne bodo prišli do dna. Morda bomo do spoznanja poslednjega smisla prišli na onem svetu, ne na tem. Je zato sploh smiselno, da teolog ali filozof od pesnika zahteva, naj umetniško delo, ki po definiciji izraža prav to, kar je »človeško«, podredi teologiji ali filozofiji?
Zlo in trpljenje sta skrivnosti le za novoveško agnostično misel, ki
misli, da ne more ničesar spoznati in ničesar razumeti: posledično
misli, da ne more spoznati »skrivnosti« zla in trpljenja. Zlo je
preprosto napačna uporaba naše (ali angelske) svobodne volje – kaj je v
tem skrivnostnega? Človek se v zlu, v grehu odloči za ustvarjeno
dobrino, ki jo ima pred nosom in je zato vabljiva, namesto da bi se
odločil za večno dobrino (Boga), ki kot tak ni dostopen našim čutom.
Trpljenje ima smisel v tem, da nam nudi priliko spokoriti se za naše
grehe že v tem življenju. Tako so obravnavali trpljenje in zlo
najgloblji krščanski miselci (sv. Tomaž Akvinski, sv. Avguštin itd.) in
tako ju obravnava tudi Mahnič v polemiki o Gregorčičevi pesmi Človeka nikar.
Seveda bomo »do spoznanja poslednjega smisla« prišli šele v
onostranstvu (če bomo, kot upamo, prišli v nebesa), ker bomo šele tam
lahko zrli Božje bistvo, ker je Bog po svoji vsebini neskončen in ga naš
končni um tukaj in zdaj ne more dojeti drugače kot po podobnostih z
ustvarjenimi stvarmi. A to ne pomeni, da ne moremo razumeti že tukaj in
zdaj, kaj je trpljenje in kaj je zlo, kot tudi ne pomeni, da ne moremo
dojeti določenih Božjih lastnosti (da obstaja, da je dober, vseveden,
vsemogočen itd.). Glede umetniškega dela pa, kot rečeno, je zelo
novoveška definicija, da izraža to, kar je človeško. Meni (in Mahniču)
se zdi ustreznejša definicija, da izraža to, kar je božansko.
Kaj pa če smisla trpljenja zgolj na podlagi argumenta o napačni uporabi svobodne volje res ne moremo razumeti? Na primer trpljenja otrok? Se spomniš tistega pretresljivega vzklika Ivana Karamazova v pogovoru z bratom Aljošo: » …. ampak kaj imajo s tem otroci, otroci?«
Tudi otroci so pač Adamovi potomci in v tem smislu deležni posledic
izvirnega greha, med katere spada smrtnost in tudi trpljenje. Ne trpimo
le zaradi grehov, ki smo jih sami zagrešili, ampak tudi zaradi grehov
drugih ljudi, npr. naših staršev: če moj oče zapravi svoje premoženje
zaradi kakšnega grešnega nagiba, trpim tudi jaz, ker tega premoženja ne
podedujem oz. moram celo poplačevati dolg. Dolg, ki ga je ustvaril Adam
pa je neskončen, ker se je z grehom odpovedal neskončni dobrini (Bogu)
in zato ga odplačujemo vsi ljudje: tudi otroci.
Se ti ne zdi, da bi se morali, če sledimo Mahničevemu pristopu k literaturi, odpovedati dobršnemu delu svetovne umetniške dediščine, od Ajshilovih in Sofoklejevih tragedij preko Goethejevega Fausta do kakega Alberta Camusa in Leopardijeve lirike, da omenim samo nekaj avtorjev, ki mi pridejo na misel?
No, gotovo, vsak literarnokritični pristop pomeni nekakšen rez, ki
razmejuje med dobro, boljšo, najboljšo in slabo literaturo. To velja
seveda tudi za Mahničev pristop. Torej, da, Mahnič pač presoja
literaturo, njegov pogled je diferenciran kot pri slehernem literarnem
teoretiku. Vsako delo presoja posebej, glede na to ali ustreza estetskim
kategorijam, ki so po njegovem bistvene. Mahnič v svetovni literaturi
visoko ceni dela, ki zmorejo vzpon k nadnaravi, zato visoko ceni
Danteja, Calderona, Miltona, Racina, Shakespeara in celo Molièra. Manj
ceni Dostojevskega in Tolstoja. Zlasti ne ceni naturalizma, Zolaja. Če
se prav spomnim, tudi Leopardija ne ceni preveč, ker je njegov temeljni
obup (podobno kot pri Gregorčičevi Človeka nikar) povezan z
naturalističnim in v zadnji posledici panteističnim fatalizmom. Ne vem,
zakaj ne bi cenil antične tragedije, denimo Antigone …
Antigono morda že, slepo Usodo, ki naj bi kralja Ojdipa vodila »h kraju brez nadlog«, pa morda ne ….
Gotovo je Ojdipov fatalizem vsebinsko problematičen
in bi ga Mahnič gotovo odklonil. Sam pravi, da je antična umetnost
formalno dosegla nesporne vrhunce, vsebinsko pa večinoma ne (ker še ni
bila deležna Kristusove milosti).
Kako torej Mahnič ocenjuje Gregorčičevo »Človeka nikar«?
Mahnič ji očita blasfemičnost, ker Gregorčič v pesmi prosi Boga, naj
ne ustvari več ljudi, ki bi imeli toliko trpeti v življenju, kakor sam
pesnik. Blasfemija je po Mahniču v tem, da ne moremo prositi Boga naj
stori nekaj, kar je v nasprotju z njegovo očitno pozitivno (ne le
dopuščajočo) sveto voljo. Bog namreč ustvarja ljudi, njihove nesmrtne
duše, vsak dan ob spočetju. Torej očitno Bog hoče, da ljudje obstajajo
(ne gre le za dopuščajočo voljo, kot takrat, ko Bog dopušča obstoj zla,
kateremu ni vzrok On, ampak ljudje in padli angeli). Če torej prosimo,
da bi ne bilo zla na svetu, je to primerna prošnja, saj ne nasprotuje
pozitivni Božji volji: nasprotno, pozitivna Božja volja bi raje videla,
da ni zla na svetu. Če pa prosimo, da naj Bog več ne ustvarja ljudi, smo
v nasprotju s to voljo. Blasfemija pa je v tem, da Bog, ki je nadvse
dober in vseveden, ne more s svojo pozitivno voljo hoteti ničesar, kar
bi ne bilo dobro. Prositi, da bi ne bilo več ljudi, predpostavlja, da
menimo, da je obstoj človeka nekaj slabega, in torej, da se Bog moti,
ko ustvarja ljudi.
Tu bi se vendarle postavil v bran Gregorčiču. V njegovih verzih pravzaprav ne vidim, da bi Bogu kaj očital, ampak se mi zdi, da se kljub vsemu – podobno kot svetopisemski Job – nanj obrača s prošnjo, sicer z nekoliko drzno, a vendarle s prošnjo.
Kot rečeno, ravno v tem je problem, da Gregorčič prosi nekaj, kar ne
more biti predmet prošnje, ker je v nasprotju s pozitivno Božjo voljo.
Je kot npr. da bi nekdo (Mahnič navaja ta primer) prosil, da bi uspešno
izvedel tatvino. Okrog tega se je vrtela reakcija na Mahničevo kritiko
izpod peresa samega Gregorčiča (ki jo je že nakazal v ciklu V obrambo),
češ da je podobno mislil v pesmi, kot je v prvi Mojzesovi knjigi (na 1
Mz 6, 5-6, kjer je govora o vesoljnem potopu) zapisano, da se je Bog kesal,
da je ustvaril človeštvo in ga je zato s potopom sklenil uničiti. Ne
seveda v smislu, da bi se Bog dejansko tedaj kesal, ker se, kot rečeno,
ne more motiti, ampak v smislu tega, kar je že patristična razlaga
Svetega pisma opredelila kot antropopatizem. Gre za metaforičen
postopek, kjer je Bog prikazan kot da bi čustvoval po človeško.
Skratka, ta figura hoče sporočiti, da če bi Bog čustvoval kakor človek
(kar seveda ni mogoče), potem bi se v taki situaciji kesal. Ampak, ker
ne čustvuje kakor človek, temveč neskončno popolneje, se v resnici ni
kesal. Po tej argumentativni strategiji torej tudi Gregorčič ni zares
prosil Boga, naj ne ustvari človeka, pač pa le metaforično (če bi Bog
čustvoval kakor človek, bi ga pesnik prosil, naj ne ustvarja več ljudi).
Vendar za Mahniča ta poskus obrambe ni prepričljiv. Nenavadno je, da
sam pesnik potrdi Mahničevo stališče, ko sam pravi v obrambi, ki jo je
objavil v Slovenskem narodu, da je dejansko in prav nič metaforično prosil Boga. Takole je tedaj rekel Gregorčič: “In kaj prosim jaz? To: O Bog, ne vstvari meni enakih ljudij, nego srečnejših in boljših.” Torej se je Bog zmotil, ko je ustvaril Gregorčiča: a to je seveda blasfemična trditev. Bog se nikoli ne moti.
Podobno velja tudi za vzporejanje te Gregočičeve pesmi z besedilom iz Jobove knjige, ki ga omenjaš, kjer Job pravi: »Naj zgine dan, ko sem se rodil in noč, ko so rekli: Deček je bil spočet!«
(Job 3, 1-3). Tudi ta odlomek je treba razumeti antropopatično: če bi
Bog ne bil Bog, bi moral Job reči »naj izgine dan itd.«, a ker je Bog
Bog tega ne reče, oz. tega ne misli do konca zares. In dejansko na koncu
svetopisemske knjige Job prekliče svoje trditve, ker uvidi, da je Bog
Bog: »Zato odstopam in se kesam v prahu in pepelu« (Job 42, 6). Gregorčič pa na koncu pesmi Človeka nikar
prav nič ne odstopa od svoje »drzne« prošnje. Nasprotno, kot smo videli
v polemiki z Mahničem, z njo vztraja in jo celo zagovarja kot dejansko,
nemetaforično prošnjo. Menim, skratka, da je imel Mahnič prav.
Iz knjige o Mahničevi estetiki, pa tudi iz tega najinega pogovora izhaja, da si tudi sam k obravnavani problematiki pristopaš v luči neotomistične filozofije. Nekje celo praviš, da si prišel do spoznanja, da je prevzem neotomizma nujen predpogoj »antimodernega obrata«, h kateremu se kot mislec in angažiran človek nagibaš. Bi nekoliko obrazložil to svoje stališče?
Kot rečeno, je neotomizem (zlasti tisti zgodnji, italijanski) tista
miselna smer, ki je uspela po mojem mnenju na najbolj temeljni ravni
podati kritiko novoveške filozofije in s tem modernitete kot celote, ko
je pokazala, da naše spoznanje izhodiščno ni refleksivno, pač pa
usmerjeno izven sebe, v neposreden stik z materialno stvarnostjo. V tem
smislu menim, da nam šele ponovni zavesten prevzem zgodnjega neotomizma
omogoča globinski izstop iz slepe ulice (mislim na zaton civilizacije,
ki smo mu priča na Zahodu), v katero nas je pripeljala novoveška misel.
Ni komentarjev:
Objavite komentar