Prvotno objavljeno: Koledar MGD za leto 2020
Pred
stotimi leti, 14. decembra 1920, je v zagrebškem nadškofijskem
dvorcu se je sklenilo zemeljsko življenje Antona Mahniča, velikega
sinu Goriške, enega največjih sinov slovenskega naroda, ki je
našemu, pa tudi hrvaškemu narodu vtisnil močan pečat svoje misli
in osebnosti, ko je v obeh narodih sprožil katoliško gibanje po
načelih pontifikatov Leona XIII. in sv. Pija X. V teh stotih letih
je doživelo to gibanje svoj vzpon, ki bi se verjetno še nadaljeval,
ko ga ne bi v času vojne in okupacije tako na Slovenskem kot na
Hrvaškem brutalno zatrla in fizično zlomila komunistična
revolucija. Le-to je Mahnič vztrajno napovedoval vse od začetka
njegovega javnega nastopa, in sicer kot nujni nasledek sprejemanja
liberalnih idej, ki so se gojile zlasti med izobraženstvom in prav
posebej med tedanjimi vodilnimi pesniki in pisatelji (pri Stritarju,
Tavčarju, Aškercu) – pa mu je malokdo čisto do konca verjel.
Mahnič namreč ni bil le globok mislec, neutruden publicist in
organizator. Mahnič je bil prerok, od čigar glasu, kot že v Stari
zavezi, se ljudje obračajo proč, pa vendar se čez čase izkaže,
da je ta glas imel preprosto prav, ker je izhajal spoznanja
nadčasovne resnice v Bogu.
Mahničeva
življenjska pot se je začela v Kobdilju na goriškem Krasu 14.
septembra 1840. Ob koncu gimnazije, ki jo je obiskoval v Gorici v
letih 1863–1871, se je vpisal na goriško bogoslovje, kjer je bil
že v tretjem letniku posvečen v duhovnika. Kmalu zatem (1875) ga je
nadškof imenoval za prefekta v goriškem malem semenišču, kjer je
služboval vse do konca svojega slovenskega obdobja (vmes je
doktoriral na Dunaj in prevzel katedro za biblične na goriškem
bogoslovju), ko bo leta 1896 posvečen za škofa na otoku Krku. To
poslanstvo vzgoje mladih ljudi, kot pravi sam Mahnič, ki ga je
opravljal najprej kot prefekt, potem pa, od leta 1891, tudi kot
ravnatelj semenišča, ga je globoko zaznamovalo, saj je ravno tam
lahko opazoval razdiralno delo, ki ga je opravljal liberalni duh
tedanje slovenske književnosti v duši njegovih mladih varovancev,
ali kakor sam piše v svojem značilnem, z rahlo avtoironijo
začinjenem tonu leta 1885: »Marsikako
očesce, zalo, nedolžno očesce, skalilo se je, in ko sem spet vanje
pogledal, oj, oj, iz njega ni več odsevalo sveto nebo; oj, oj, kdo
ga je pa vzel! In šel sem, in zasledoval ljutega sovraga, da bi ga
zmlel; in res, po vztrajnem zasledovanju zasledil sem ga: bil je
krivi prerok v podobi pisatelja, modernega, brezverskega pisatelja,
pravim, ki je s sladkimi besedami, ki je z gladkimi verzi odprl si
vhod v mlado srce; ki je skalil oko, ki je nebesa ukradel«.
Iz
teh spoznanj zraste Mahničevo glavno delo Dvanajst
večerov, katerem
izpelje sistematično kritiko protimoralnih in protireligioznih
teženj tedanje slovenske literature. Delo izhaja v obliki podlistka
v Slovencu
v letih 1884-1885, potem pa izide v knjižni obliki leta 1887.
Dvanajst večerov
se tako umešča v sam začetek slovenskega filozofskega knjižnega
snovanja, saj leta 1887 izideta obenem še Križanova Logika
in Lampetov Vvod v
modroslovje: lahko bi
celo rekli, da pripada Dvanajstim večerom prvenstvo glede na to, da
so izhajali v časopisni obliki že prej in glede na bistveno večji
odmev, ki so ga doživeli. Naj poudarim, da čeprav je imela
Mahničeva kritika tedanje literature izhodišče v njegovi pedagoški
skrbi, je ni upravičeno imeti za zgolj pedagoško kritiko (kot jo
radi označujejo Mahničevi nasprotniki), ki bi ne zadevala vrednosti
literature kot take, pač pa le njene pedagoške učinke na mladino.
Mahnič je v Dvanajstih
večerih utemeljil
svojo kritiko na estetiki, in sicer na neotomistični estetiki,
kakršna se je razvila zlasti v italijanskem prostoru v duhu
neotomistične filozofije, kakršno je spodbujal pontifikat Leona
XIII. Gre torej pri Mahniču za polnokrvno katoliško filozofsko
utemeljeno literarno kritiko, ki globoko zajema iz zaklada misli sv.
Tomaža Akvinskega. V našem prostoru je ta kritika (zlasti kritika
Gregorčičevih pesmi) ostala v veliki meri nerazumljena, ker
povprečni slovenski bralec ni poznal v zadostni meri filozofskega
ozadja, iz katerega je Mahnič izhajal. Da pa je imel Mahnič prav,
ko je svaril pred liberalizmom, ki se je širil v tedanji literaturi,
in pred njegovimi uničujočimi posledicami je lepo ugotavljal pred
leti Taras Kermauner, ko je na Mahničevem simpoziju v Rimu leta 1989
ugotavljal, kako je liberalni fundus tedanje slovenske literature
globinsko protikrščanski in vodi lahko le do izrazitih
protikrščanskih, nihilističnih nasledkov, kar je po Kermaunerju
očitno iz nadaljevanja zgodovine naše literature. Tako je to
strnjeno izrazil Kermauner: »Kajti
mi iz zgodovinskega izkustva vemo, da je Kersniku sledil Govekar,
Govekarju Kraigher, temu Grum, Bartol, Zupan. Linija nihilizacije je
jasna.«
Kar
je ugotavljal Mahnič v Dvanajstih
večerih na področju
literature, je kmalu prenesel tudi na druga področja kulturnega in
družbenega življenja, ko je ugotavljal, kako tudi tam razdiralno
delujejo liberalni, protikatoliški principi. Tako je leta 1888 začel
izdajati revijo Rimski
katolik, kateri pa ni
bil le urednik, pač pa na začetku tudi kot glavni pisec, kateremu
so se pa kmalu začeli pridruževati številni sotrudniki, zlasti iz
vrst mlajše duhovščine. Katoliška kritika liberalizma je bila
osnovna ideja, ki ga je zelo zgodaj pripeljala do načrtovanja 1.
slovenskega katoliškega shoda, ki ga je napovedal v Rimskem katoliku
že leta 1889 in do katerega je prišlo leta 1892. Ta dogodek
označuje začetek katoliškega gibanja na Slovenskem. Na ta način
vidimo, kako je Mahnič zadal slovenskemu katoliškemu gibanju
temeljni vsebino in smer. Podobno se je zgodilo na Hrvaškem, kamor
je bil Mahnič poklican, ko je bil imenovan 22. novembra 1896 za
škofa na otoku Krku, kjer je začel izdajati revijo Hrvatska
straža in ki je
sprožila, podobno kot pri nas Dvanajst
večerov in Rimski
katolik, nastanek
hrvaškega katoliškega gibanja. Tudi na Hrvaškem je Mahnič svojo
kritiko liberalizma začel izvajati skozi kritiko tedanjih hrvaških
pesnikov in pisateljev (Novaka, Kranjčevića, Tresić-Pavičića).
Kdorkoli je bral Hrvatsko
stražo lahko torej
vidi, da se Mahničevo delovanje na Hrvaškem ni bistveno razlikovalo
od njegovega delovanja na Slovenskem. Res je, da se je Mahnič kot
škof na Krku zelo zavzel za narodnostne pravice Hrvatov, zlasti ko
je podprl njihove zahteve po glagolskem bogoslužju, čemur je
nasprotoval tamkajšnji italijanski živelj. Vendar tudi v Rimskem
katoliku ni Mahnič nič manj gorel za narodnostne pravice Slovencev,
je bil pa nasproten, kot tudi potem na Hrvaškem, absolutizaciji
ljubezni do naroda, ki bi iz narodnosti delal nekakšno božanstvo. V
tem smislu je izrekel, tisto znamenito misel v Rimskem katoliku, da
raje pride v nebesa kot Kitajec, kot pa v pekel kot Slovenec.
Ljubezen do naroda ima svoje mesto, a ljubezen do Boga ima prvo
mesto.
Mahnič
je bil torej prerok. Stoletna razdalja od njegove smrti, nam omogoča,
da vidimo, kako je imel prav, ko je bičal liberalne zmote in
napovedoval njihove usodepolne posledice. V potrditev tega
najpomembnejšega dejstva Mahničevega življenja in dela govori
beatifikacijski postopek, ki ga je nedavno sprožila škofija na
otoku Krku, še bolj pa govori o tem njegovo nestrohnjeno
telo (o čemer je
javno poročal postulator), ki počiva v tamkajšnji stolnici in ki
vliva trdno upanje, če že ne gotovost, da se bo omenjeni postopek
za priglasitev k blaženim ugodno rešil. Priporočamo se mu pa lahko
že sedaj, zlasti tisti, ki nam je pri srcu katoliška substanca
našega naroda: Božji
služabnik Anton Mahnič, prosi za nas!
Ja sam iz krčke biskupije. Ovdje su se jako latili postupka njegove beatifikacije. Jedan kut katedrale gdje mu je grob, pretvorili su u mali muzej. Sve se o njemu može pronaći - osim da se silno borio protiv modernizma (liberalizam u Crkvi), tj protiv onih koji ga danas žele beatificirati - bez spomena njegove najvažnije borbe...
OdgovoriIzbriši