Prvotno objavljeno v reviji Tretji dan, 3/4, str. 1-2 - uvodnik; 2009
»GOSPOD,
Bog njihovih očetov, jim je po svojih poslancih spet in spet
pošiljal opomine, ker se mu je smililo njegovo ljudstvo in njegovo
prebivališče. Toda zasmehovali so Božje poslance, zaničevali
njegove opomine in zasramovali njegove preroke, dokler ni srd na ta
narod tako vzkipel, da ni bilo več ozdravljenja.«
(2 Krn 36, 23)
Verjetno
nisem edini, ki me je to berilo, prebrano na četrto postno nedeljo,
posebej pretreslo. Ne le zaradi njegove večne sporočilnosti, pač
pa prav posebej zaradi srhljivega hermenevtičnega naboja, s katerim
je razjasnil trenutni zgodovinski položaj. Šlo je namreč za čas,
ko je ravnokar odjeknila v javnosti novica o odprtju Hude jame.
Odjeknila je s silovitostjo, katere ob podobnih odkritjih nismo
vajeni in ji še vedno ne vidim jasnega vzroka: je šlo le za
preračunljivo medijsko-politično potezo ljudi iz težko
preverljivega ozadja, za iskreno čustveno pretresenost javnosti ali
pa morda za znamenje, da se v slovenskem narodu dogaja bistveni
premik? Težko je reči. Z gotovostjo pa je mogoče trditi, da je
zgornji odlomek posvetil v jedro tistega dogodka, z ostrino in
brezkompromisnostjo, ki je pač lastna le Božji Besedi.
Po vseh
odkritjih morišč in grobišč na Slovenskem je več kot očitno
namreč, da je bil naš narod strogo kaznovan. Kaznovan je bil s
komunizmom in se v tej kazni še nahaja, saj se od njegovih
grozodejstev noče in noče posloviti, noče se jih pokesati in se
zanje spokoriti. S tem pa odlomek odpira ključno vprašanje v zvezi
z žalostnim položajem našega naroda: kaj smo zagrešili, da smo si
zaslužili to kazen? Šele ko si bomo prišli na jasno glede tega
vprašanja, bomo namreč zmožni bistvenega kesanja, namreč kesanja
za tisti temeljni vzgib, ki je bil vzrok tolikšnega trpljenja. Brez
tega uvida bo naša pokora lahko le površna in v zadnji posledici
neučinkovita.
Na to
ključno vprašanje odlomek odgovarja takole: »zasmehovali
so Božje poslance, zaničevali njegove opomine in zasramovali
njegove preroke«. Je morda tudi
slovenski narod zagrešil kaj podobnega, da si je zaslužil tolikšen
Božji srd? Smo tudi mi imeli pred vojno preroke, ki smo jih
zasramovali, Božje opomine, ki smo jih zaničevali? Morda celo take,
ki so nas nedvoumno svarili pred bližajočo se komunistično
nevarnostjo?
Pač, imeli
smo jih.
Že Slomšek
je svaril pred bližajočo se rdečo poplavo, kaj šele Mahnič in
kaj šele, na predvečer brodoloma, možje kot sta bila Ehrlich in
Tomec, ki sta na sledi cerkvenih dokumentov od Rerum
novarum dalje v crescendu, ki je
dosegel stopnjo krika ob enciklikah Quadragesmo
anno ter Divini
Redemptoris obupno dramila slovenskega
človeka pred katastrofo na obzorju.
Smo jih slovenski katoličani
poslušali, ko so ti možje govorili o komunizmu kot o največji
nevarnosti našega časa?
Nismo.
Če
izvzamemo relativno ozek krog, ki se je zbiral okrog zadnjih dveh
zgoraj omenjenih mož, je ta svarila Slovenija jemala zelo na lahko,
tistim, ki se s to ležernostjo niso strinjali, pa se je rogala kot
fanatikom, skrajnežem, ki preveč zares, preveč dobesedno jemljejo
naročila matere Cerkve. Zato se je dopustilo, da se je komunizem na
Slovenskem bohotno razrastel in to v samih katoliških vrstah
(Kocbek). Celo v zadnjem hipu, ko bi bilo še možno preprečiti
rdečo morijo, je vrhovni nosilec tedanje posvetne oblasti pri nas,
sicer deklariran katoličan, bil mnenja, da bi bilo denunciantsko in
vsekakor neokusno ter pretirano, če bi se seznami KPS oddali
italijanskemu okupatorju. Zdelo se mu je neprimerno, da bi
okupatorja, črni in rdeči, sama obračunala med seboj. Zdelo se mu
je pretirano jemati zares Božja svarila. Sledila je lahko le kazen.
Vendar
pomislimo: v imenu česa je tedanji Slovenec, ki je bil skorajda brez
izjeme katoličan, s tolikšnim laksizmom pristopil k jasnim
cerkvenim navodilom?
Odgovor je
lahko le eden: v imenu osrednjih dveh vrednot celotne modernitete, v
imenu brezmejne svobode in brezmejne strpnosti. Ne v imenu tiste
samoomejene svobode in samoomejene strpnosti, na katerih temelji
demokratičnost kot taka, kakor je uvidel oče ameriške demokracije
John Locke in ki sta dediščina predmodernosti. Ne v imenu tiste
strpnosti, skratka, ki zahteva nestrpnost do nestrpnih, kot svoj
pogoj možnosti, ter prav tako ne v imenu tiste svobode, ki zahteva
omejitev svobode tistih, ki z njo nasilno posegajo v svobodo drugih,
pač pa v imenu strpnosti, ki dopušča svobodo do skrajnih meja, pa
čeprav jo to izrodi v protislovno, revolucionarno svobodo do
uničevanja (svobode). V imenu strpnosti, ki namreč temelji na
protislovju modernitete kot obdobja človeka, ki se postavlja na
mesto Boga, kot obdobja, v katerem se človek dela, da je tak kot
Bog, kar pa lahko počne le tako, da krši osnovni zakon bitja, zakon
neprotislovnosti, ko zanika razliko med končnim in neskončnim. S
tem izstopom iz logike bitja, moderni človek vstopi v protislovno,
revolucionarno logiko niča, ki je v resnici lahko le logika, ki
parazitira na bitju, saj lahko obstaja le kot logika uničevanja
bitja. Tomec in Ušeničnik sta imela torej prav ko sta pripomnila,
da predvojna ohlapna senzibilnost slovenskega katoliškega prostora
za cerkvena navodila temelji na »infiltraciji
modernizma«, ki je dosegel v komunizmu
ravno svoj najskrajnejši uničevalni domet. Krivda slovenskega
katolištva je torej v tem, da ni bilo dovolj Božje, da ni bilo
dovolj katoliško, da se je pustilo na več ravneh zapeljati večnemu
sovražniku katolištva: moderniteti, ki je po svojem bistvu
antikatolicizem, saj je že po svojem izvoru upor in revolucija zoper
katoliškost (srednjeveške) Evrope.
Je danes
slovenski narod kaj dlje od modernistične skušnjave, zaradi katere
smo tako boleče izkusili bič Božji v komaj preteklem stoletju? Smo
vsaj slovenski katoličani kaj dlje od nje?
Glede na
to, da je katolištvo edini univerzalni nazor, ki je preživel
samouničevalno vihranje modernih ideologij komunizma, fašizma ter
liberalizma (ki ravno s svojim malikovanjem strpnosti tlakuje pot k
prejšnjima dvema) in glede na to, da smo Slovenci vse to še prav
posebej krvavo v sebi izkusili, se zdi, da ima sodobni Slovenec
odlikovano možnost
to skušnjavo modernitete dokončno zavrniti, morda celo tako kot je
ni še noben narod na svetu. Možnost ima, da z nesluteno odločnostjo
odvrne ušesa od mamljivih sirenskih glasov modernitete ter jih
usmeri k poslušanju Božje trombe, ki obuja naše mrtve duše in
telesa iz brezen veka, ki mineva. In če smem k temu premisleku
pristaviti še svoj ceterum censeo:
ali si lahko predstavljamo primernejši kraj za takšno vsenarodno
metanoio kot je to nov slovenski katoliški shod?
Ni komentarjev:
Objavite komentar