Prvotno objavljeno v reviji Tretji dan, 1/2, str. 1-2 - uvodnik; 2009
Iz celotne
monumentalnosti januarske prisege na Kapitolskem griču, se mi je na
poseben način vtisnil v spomin stavek, ki ga je izrekel
novoizvoljeni predsednik Obama v svojem nagovoru: »Sojeni
boste po tem, kar ste zmožni zgraditi,
ne pa po tem kar ste zmožni uničiti«.
Izrečen je bil v svarilo voditeljem terorističnih organizacij po
svetu.
Stavek je dovolj lapidaren, da
bi lahko prešel v zgodovino. V njem je povzet tisti nikakor ne
samoumevni kriterij, po katerem je evropska civilizacija od
Aristotela dalje ločevala dobro od zla: dobro gradi, bogati, poraja,
oživlja, uresničuje, vodi k bitju, zlo pa uničuje, vodi v nič.
Vsekakor stavek vreden
nastopnega predsedniškega govora. Vendar prav ob tem stavku se je
vsa sojnost čezoceanskega dogodka stehtala na svoji bistveni ravni.
Prav ob tem stavku se je namreč izkazala vsa neznosna puhlost tiste
triumfalne predstave vključno z možem, ki je stavek izgovoril, z
aparatom, ki stoji za njim in z nepreštevno množico, ki mu je
ploskala. Vzporedno s tistim faraonskim obredom se je na taistem
Kapitolskem griču izdajal ukaz za veliki pomor nerojenih. Začenjal
se je čas velikega uničevanja in ne čas grajenja, čeprav se je
samooznanjal kot čas grajenja.
Protislovje
ni moglo biti bolj očitno in kričeče, čeprav ga najbrž ni vsakdo
opazil. Kdor ga je, morda deli z menoj občutek, da z Obamo prihaja
korak naprej do svoje dopolnitve (a s tem tudi do svojega neizbežnega
konca) čas, ki ga zahteva novoveški kult strpnosti razumljene v
smislu dopuščanja brezmejne
svobode, pa čeprav je to svoboda do niča, do uničenja, do nasilja,
do nestrpnosti. Lockova še aristotelsko zasnovana klasična
liberalna zamisel samoomejene
svobode, ki zahteva strpnost do strpnih in nestrpnost do nestrpnih se
s tem znova izkaže kot v temelju sprevržena in to na samem
Kapitolskem griču, v samem svetišču lockovskega koncepta
demokracije. Sprevrženost je namreč v tem, da v percepciji sodobne
avantgarde, katere paladin je Obama, je nestrpen tudi, ali zlasti
tisti, ki odjemlje drugemu pravico do uničenja (do splava,
evtanazije, drogiranja, vzgojne katastrofe, demografske katastrofe
itd.). Do njega je zato v skladu z lockovsko definicijo treba biti
nestrpni. Pri tem pa je seveda spregledano, da je ravno sleherno
uničevanje bistvo nasilja in s tem bistvo nestrpnosti. Nestrpen je
zato v resnici tisti, ki se odloči za nič in zoper bitje. In ravno
do njega ne bi smeli biti strpni, če sledimo celotni Lockovi
maksimi. Imeti za nestrpneža tistega, ki ne dopušča uničevanja,
kot si to zamišlja sodobna avantgarda, je zato sprevrženo, saj
temelji na odvzemu slehernega pomena (ne)strpnosti pa tudi svobodi
sami kot tistemu, na kar se (ne)strpnost v temelju nanaša. Svoboda
za nič je namreč ne-svoboda, prav tako kot je gledanje niča
odsotnost gledanja in razmišljanje o niču odsotnost razmišljanja.
Takšna svoboda je protislovna in v zadnji posledici temelji na
značilno novoveškem platonsko-heglovskem razumevanju bitja kot
rodu, t.j. kot popolne enovitosti in odsotnosti mnoštva, o čemer je
bilo obsežno govora v zadnji številki naše revije posvečeni
tomizmu. Če v bitju pač ni prostora za mnoštvo, potem je svobodna
izbira možna le kot pravica do prehoda (iz) bitja v nič, kot
pravica do niča, do samozanikanja, do protislovja.
V tem
protislovju se ukinja moderniteta in njena politična izpostava:
levica. Levica temelji na tem razglašanju pravice do niča. Imenuje
jo sicer emancipacija. Zamolči, da je to emancipacija od postave
biti in s tem emancipacija, ki se samoukinja, saj (je) ne more biti.
Levica se tako samoseseda v tem protislovju. Ne le ameriška. Še
bolj to velja za našo, slovensko. Ona kot vemo neposredno temelji na
radikalni pravici do uničevanja, ki si jo je vzela sama in ji sicer
rečemo revolucija '41-'45. V moči brezobzirnosti te pridobitve si
jemlje pravico, da imenuje nestrpne vse tiste, ki (ji) odrekajo
protislovno svobodo do uničevanja, ki jo seveda ona razglaša kot
svobodo tout court. V moči te protislovne svobode obračunava z
vsemi njenimi nasprotniki. A hkrati je ta protislovna svoboda način
kako obračunava sama s sabo in se s tem pospravlja nazaj v nič.
Temu postopnemu samosesedanju levice lahko sledimo v Sloveniji vse od
njenega revolucionarnega nastopa dalje, je pa postala prav posebej
očitna v dveh epohalnih dogodkih slovenstva: leta 1991, ko se je
vase sesedla KPJ in leta 2004, ko se je vase sesedla KPS. To čemur
smo priča danes je poskus njene restavracije, ki pa vidimo, da
vztrajno kaže iste avtodestruktivne poteze, ki so pripreljale do
njenih že prej omenjenih sesutij.
Kako naj
katoličani gledamo na to dogajanje? Prav gotovo si ne smemo delati
utvar, da sami s svojo lastno politično težo povzročamo propad
partijske moči na Slovenskem, saj te teže očitno nimamo. Izgubili
smo jo leta 1945. Zmage iz let 1991 in 2004 niso zmage demokratičnega
tabora v Sloveniji, pač pa avtogoli komunizma, ki izhajajo iz
njegove protislovne zasnove. Vendar to tudi ne pomeni, da je način
kako katoličani vstopamo v politični prostor brez posledic za
dokončno samoodpravo slovenske levice. Dovolj je če pogledamo, kako
je na pretekle volilne rezultate vplival medijski slog vrha slovenske
Cekrve, pa zlahka vidimo kakšen odnos naj slovenski katoličani (s
cerkveno hierarhijo vred) zavzamemo do politike, če želimo v njej
uspevati: uspeh na volitvah 2004 in neuspeh na volitvah 2008 je
namreč empirično-eksperimentalni dokaz, da od politike odmaknjen,
do levice »strpen« odnos Cerkve ne obrodi ugodnih volilnih
rezultatov.
Obenem nam
daje lahko to misliti glede teme, ki jo prinaša osrednji blok v tej
številki: gre seveda za temo katoliškega shoda, ki jo v naši
reviji skrbno gojimo že kar nekaj časa. Po reakcijah katoliških
intelektualcev na zadnje volitve, ki smo jih lahko prebrali v naši
reviji in v drugi katoliški periodiki je jasno, da izhodiščna
zamisel katoliškega shoda kot refleksije slovenske zgodovine v 20.
stoletju ne more zadostovati in jo je treba razviti dalje tudi v smer
načrta bodoče katoliške politične dejavnosti. Tu se pa, zopet
sodeč po odzivih v katoliški periodiki odpirata zlasti dve
možnosti:
a) nekakšno
samoukinjenje katoliške politične stranke, ki naj bi sprostilo
prostor za anglosaško zamišljen dvostrankarski sistem na
Slovenskem, kar bi razbremenilo slovenski politični prostor
»kulturnobojnega« vzdušja, v katerem baje zmaguje predvsem levica;
b)
izrazitejše razvitje značilno katoliškega sredinskega političnega
profila (zlasti skozi poudarek na družinski politiki) v stranki, kar
bi dalo tej stranki večjo prepoznavnost in s tem tudi večji uspeh
nasproti levici.
Slovenski
katoliški shod, ki se v bistvu v naši reviji na nek način že
dogaja, se bo moral o tej dilemi vsekakor določneje izreči.
Ivo Kerže
Ni komentarjev:
Objavite komentar