Prvotno objavljeno v reviji Tretji dan, 9/10, str. 85-90; 2007
Uvod
Izhodišče
tega prispevka je misel, ki jo je izrazil Justin Stanovnik v lanski
poletni številki Tretjega
dne1
in se glasi takole:
»Naša
stvar je slovenska katoliška identiteta. Na kar smo spomnili v uvodu
– da ni dovolj, če [slovenska
katoliška identiteta, op. I.K.]
obstaja kot nekaj, kar zgolj je -, bi radi sedaj ponovili: to ni
dovolj nikoli, zlasti pa ne v času, ki mu ne moremo odmisliti
kriznosti. (…) Zdi se zato, da čas, ki ga živimo, malokatero
stvar bolj priporoča kot velikopotezno raziskavo slovenske katoliške
identitete ali identitete slovenskih katoličanov. Po naši misli bi
takšno veliko podjetje moglo izpeljati samo gibanje, ki bi imelo to
ambicijo, da bi se izteklo v slovenski katoliški shod. Rekli smo
gibanje, ker mislimo, da bi priprave na to dejanje morale biti dolg
proces, v katerem bi bilo zajeto vse: od utemeljevanja njegove
priporočljivosti in nujnosti, do registriranja dejstev naše
preteklosti in sedanjosti, do pričakovanj, ki jih imamo do
prihodnosti.«2
Potrebo po
slovenskem katoliškem shodu (SKS), ki jo izraža ta odlomek, tu ne
bom posebej utemeljeval, ker se mi zdi tako samorazvidna, da zahteva
po njenem obsežnejšem dodatnem utemeljevanju lahko kaže le na
bolestno skepso. Za utemeljitev te potrebe več kot zadostuje celoten
Stanovnikov prispevek, iz katerega smo citirali navedeni odlomek.
K
Stanovnikovi utemeljitvi naj le dodamo, da Plenarni
zbor Cerkve na Slovenskem
nikakor ni zadostil potrebi po SKS v zgoraj nakazanem smislu, saj ni
opravil izčrpne refleksije zgodovinskega dogajanja vsaj od zadnjih
velikih slovenskih katoliških shodov do danes, čeprav jo je v
širokih obrisih zahteval in deloma tudi nakazal.3
Ravno ta temeljita skupna refleksija zgodovinske vloge slovenskih
katoličanov v 20. stoletju, iz katere naj dalje izvira skupni načrt
za našo vlogo v 21. stoletju, pa je bistven element Stanovnikove
zamisli SKS.
Brez
take refleksije se zdi, da bo sleherni načrt za bodočnost v temelju
nezgodovinski in bo zato tudi ostal zgodovinsko neučinkovit: v tem
je morda možno razbrati nekaj usode Sklepnega dokumenta
plenarnega zbora (SDPZ). Če ne bomo razumeli pravilnih in
napačnih potez, ki smo jih potegnili v bližnji in bolj oddaljeni
preteklosti, se iz te preteklosti ne bomo naučili kako vleči
pravilne poteze v sedanjosti in prihodnosti. Historia je pač
edina možna magistra vitae. Iz prihodnosti se ne moremo
učiti, ker je še ni, iz sedajnosti pa tudi ne, saj komaj nanjo
pogledamo, je že preteklost. Kdor misli, da bo lahko v sedanjosti in
prihodnosti uspešen, če bo odmislil preteklost in gledal le na
prihodnost (kar je razširjena trditev, zlasti pri naših politikih),
je podoben dandanes zelo razširjenemu tipu lenobnega učenca, ki
noče poslušati učitelja ali odpreti knjige z izgovorom, da mu je
že vse jasno. V resnici mu ni jasno čisto nič.
Na
tem mestu bi želeli torej nadaljevati Stanovnikov razmislek, ali
bolje: predlagati glavne vsebine, s katerimi naj bi se SKS soočil.
Glavne
smernice takega zgodovinsko-načrtovalnega vpraševanja nam nakaže
že SDPZ: »Zelo
pomembno je, da na ravni celotne državne skupnosti pride do
objektivne zgodovinske sodbe o preteklosti in njene moralne ocene.
Brez razčiščene preteklosti in objektivnega priznanja odgovornosti
za storjene zločine in napake sprave na narodni in družbeni ravni
ne bomo dosegli«.4
Takšna zgodovinsko-politična
in moralna ocena
preteklosti se zdi tudi tu, kakor v Stanovnikovem besedilu, predpogoj
načrtovanja zdrave narodove prihodnosti. Tudi tu, kot v
Stanovnikovem besedilu, so postavljeni v ospredje zlasti dogodki, ki
onemogočajo narodno spravo. To pa so zlasti dogodki vezani na čas
tik pred, med in po drugi svetovni vojni, vse do osamosvojitve.
Najodločilnejši znotraj tega pa je prav gotovo čas med samo drugo
svetovno vojno in tik po njej: saj se je tu narodni razkol ravno
razprl v skrajni obliki kot je na delu še sedaj. Ta čas smemo
imenovati z nazivom: slovenska
državljanska vojna.
Ravno ti dogodki in zlasti vloga slovenskih katoličanov (dokončno
mobiliziranih v obliki MVAC, JVvD in nato zlasti Slovenskega
domobranstva) ter njihovih antagonistov (OF kot dolge roke KPS) v
njih, bi morali biti torej tudi po mnenju SDPZ deležni temeljite
politične in moralne ocene.
1. Moralni zmagovalec slovenske državljanske vojne
Prva
tema, ki bi jo zato moral SKS obravnavati je vprašanje moralnega
zmagovalca
slovenske državljanske vojne. Na osnovi novejših raziskav5
se zdi, da je njen moralni zmagovalec Slovensko domobranstvo in ne
KPS/OF. Okrog te teze bi si morali slovenski katoličani oblikovati
enotno in enoznačno mnenje. Saj če je temu tako bi morali
katoličani zahtevati takšno vrednotenje domobranstva tudi na
državni ravni, kar pomeni ustrezno odstranitev vsega pozitivnega
moralnega vrednotenja KPS/OF iz učbenikov, spomenikov, pokojninske
zakonodaje itd., ki bi ga moralo zamenjati moralno negativno
vrednotenje, saj bi pozitivno vrednotenje pripadlo domobranski
strani. Na osnovi te negativne moralne ocene KPS/OF bi morali
slovenski katoličani enoznačno zahtevati tukaj in zdaj sodni epilog
za vse (zlasti še živeče) vršilce komunistične oblasti med vojno
in po njej. Začetek odločnejšega stališča pri opredeljevanju
sodobnih katoličanov za moralno zmagovitost slovenskega domobranstva
bi lahko videli v zborniku Slovenska
duhovna in politična drama 20. stoletja,6
ki bi lahko predstavljal že nekakšen začetek zgodovinske
refleksije SKS.
2. Zgodovinsko-politični zmagovalec slovenske državljanske vojne
Druga
točka, katere se moramo katoličani zavedati je, da smo slovenski
katoličani, organizirani v Slovenskem domobranstvu,
zgodovinsko-politični poraženec državljanske vojne, KPS/OF
pa na tej ravni zmagovalka. Ta zavest je že dovolj prisotna in
menim, da je ni potrebno posebej gojiti. SKS bi si glede tega moral
predvsem zadati obsežno in večinoma še ne opravljeno nalogo
proučitve vzrokov tega vojaško-političnega poraza. Kako je možno,
da smo kljub temeljni moralni neomadeževanosti slovenskega
domobranstva in katoliškega tabora, ki je stal za njim, na ravni
zgodovinske uspešnosti doživeli tak polom? Kako je mogoče, da smo
kljub vsej katoliškosti slovenskega naroda pred vojno, katoličani
kapitulirali pred KPS, ki je bila pred vojno absolutno minoren pojav?
Ta vprašanja bi si moral SKS odločno zadati, saj se ravno iz njih
pravzaprav lahko še najbolj naučimo za prihodnost. Iz njih namreč
lahko uvidimo, do kolike mere še vedno počenjamo iste usodne
napake, kot smo jih tedaj in se ob tej zavesti od njih lahko končno
odvrnemo.
Ker
je to vprašanje glede same metode zgodovinskega ravnanja katoličanov
odločilnejše od prvega, mu bom v tem sestavku posvetil več
prostora.
2.1
Neenotnost
Zdi
se, da je najočitnejši vzrok zgodovinskega propada katoliškega
tabora v slovenski državljanski vojni predvsem njegova neenotnost
in da je vzrok uspeha nasprotnega tabora ravno v disciplinski
monolitnosti KPS. O tem govori cela vrsta študij tedanjega položaja.
Z dramatično zgovornostjo pričuje o tej razcepljenosti zapis, ki je
nastal v slovenskih četniških krogih leta 1943 takoj po porazu
protikomunističnih enot v Grčaricah in na Turjaku. To besedilo z
naslovom Zakaj in
kako je prišlo do poraza protikomunistične fronte po 8. septembru
1943 povzema Boris
Mlakar v svoji monografiji Slovensko
domobranstvo (1943-1945),
kjer ga označi kot »trezno
in realno analizo«7
situacije nastale v Sloveniji po kapitulaciji Italije. Mlakarjev
povzetek tega zapisa pravi takole: »V
pogledu idejne zavezanosti naj bi bila protikomunistična fronta
povezana po narodni ideji (to je slovenstva, jugoslovanstva ter
dinastije) ter boju proti OF oziroma KPS. Pri tem se narodna ideja
pri protirevolucionarnem taboru ni pojmovala enotno, predvsem pa je
imela pečat konservativnosti in je bila tako občutljiva na kritiko
slabosti jugoslovanske države, kar je KPS sistematično izkoriščala.
Tudi protikomunistična ideja ni bila v vseh skupinah tega tabora
enako zakoreninjena in je bila bolj nejasna. Posamezne skupine niso
imele načelno jasnega stališča do OF in niso bile enako globoko
prepričane, da je OF le narodna krinka za KPS in torej nesreča za
slovenski narod, zato se te skupine tudi niso mogle na podlagi
protikomunistične ideje v notranje načelno udarno enoto.«8
Zapis dalje primerja to idejno in posledično organizacijsko
neenotnost protikomunističnega tabora s povsem drugačnim položajem
v OF, »kjer je KPS
povezovala celoto v udarno idejno enoto«
in kjer »je KPS
vlila organizaciji izredno iniciativnost, enotnost in udarnost.
Stranka z železno kruto disciplino brezobzirnih in brezvestnih
mladih aktivistov, navajenih ilegalnega boja, ki se ni ozirala na
žrtve ('Žrtve so potrebne!') je to znala in prepredla Slovenijo z
gosto mrežo zaupnikov in podrejenih organizacij ter obveščevalno
službo, z rafinirano propagando«.9
V sklepu zapisa neznani avtor zaključuje glede padca Grčaric,
Turjaka in drugih protikomunističnih postojank takole: »Ker
smo gledali zgolj v Nemcih svojega nasprotnika, pozabili pa trenutno,
da je komunistična OF še bolj nevarna slovenskemu narodu kot Nemci,
je bil že v naprej vsak notranji in zunanji odpor proti partizanom
oslabljen, iz tega razloga so vaške straže zapustile svoje utrjene
postojanke in se na ta način umaknile – ne Nemcem, ampak
partizanom, ki so z lahkoto zasedli in 'osvobodili' slovensko
zemljo«.10
Zanimivo
je, da na izredno podoben način opozarja na neenotnost kot glavni
problem protikomunističnega tabora že precej časa pred
kapitulacijo Italije dolgoletni organizator slovenske Katoliške
akcije Ernest Tomec. V njegovem že kar preroškem zapisu, ki je
nastal v prvih letih okupacije, vendar zagotovo pred 26. aprilom 1942
(gre za datum Tomčeve smrti), pravi sledeče: »Komunisti
so kljub svoji maloštevilnosti sijajno organizirani. Svojo
organizacijo imajo razpredeno po celi deželi, morda le po nekaj
ljudi povsod, a ti pod enotnim vodstvom. (…) Ko bi mi isto
razumeli, bi naenkrat postali drugače udarni. Enotno vodstvo in
razpredenost po dežele sta omogočili, da je tako funkcionirala peta
kolona. (…) Svoje staro razdiralno delo med nami še vedno vrši
kot že dvajset let po svetovni vojni. Neprestano nete prepire med
našimi strujami, svoje niti imajo speljane do škofa – via Kocbek,
Grafenauer. Vsakega voditelja našega oblatijo – magari z
malenkostnimi očitki, a pogostimi in naši ljudje nasedajo tembolj,
čim bolj manjka pri nas enotnega vodstva in edinosti.«11
Dalje
Tomec s presenetljivo jasnovidnostjo poudarja, da: »Študij
taktike komunizma je za današnjo politiko življenjsko vprašanje.
Stranka, katere voditelji te taktike ne poznajo, je neizogibno
obsojena na smrt, kakor hitro razmere toliko dozore, da komunizem
lahko preide v t.zv. revolucionarno fazo svojega delovanje.
Naši politiki žal
te taktike niso resno študirali in če so kaj o tem čitali, so
stvar lahkomišljelno vzeli, kot bi nikdar ne smeli, če jim je res
nad vse 'bonum commune civitatis' in zlasti 'Ecclesiae', ki jih je
dovolj pogosto opozarjala na veliko nevarnost. Ti pa so se raje dali
informirati komunistom in pa tistim katoličanom in duhovnikom, ki so
od komunizma toliko okuženi, da so se dali komunistom zapeljati celo
do sovraštva načelnih katoličanov in do tiste slepe lahkovernosti,
podobno kot v času Noeta, ko so ljudje vselej raje verjeli neresnim
optimistom kot Noetu. Lahkomišljena nevednost naših političnih,
načelno zelo slabo šolanih voditeljev, se nam bo še dolgo
maščevala«.12
Svoja
razmišljanja strne v ugotovitev: »Položaj
je danes tako nevaren, da naravnost kriči po strnjeni narodni
skupnosti. Komuniste je treba iz te skupnosti izključiti, kot se
morajo povsod iz skupnosti izločiti izdajalci. Vse drugo pa se mora
tesno med seboj skleniti«.13
2.2
Neodločni antikomunizem
Tomca
ni očitno tedaj nihče poslušal. Niti pred vojno, ko je o vsem tem
že jasno govoril, niti med njo.
Ban
Natlačen je npr. od načelnika ljubljanske policije Lovra Hacina ob
italijanski okupaciji zahteval, naj uniči dokumente o komunistih, da
jih ne bi Italijani začeli preganjati.14
Hacin je Natlačnovi zahtevi končno ugodil, čeprav se je izhodiščno
močno upiral, saj je bil tako kot Tomec v skladu s cerkvenimi
dokumenti »prepričan,
da so komunisti sovražniki vsake človeške družbe«,15
kot je pogumno in pravilno dejal na montiranem režimskem procesu
leta 1946, kjer je bil nato obsojen na smrt.
Škof
Rožman in domobranski kurat Peter Križaj sta močno kritizirala
Hacina, ko je le-ta po letu 1943 kot načelnik Policijskega
varnostnega zbora pri preganjanju KPS dopuščal tudi uporabo
skrajnih policijskih metod (mestoma celo mučenja zapornikov).16
Zgleda, da je celo tako odločen antikomunist kot je to bil general
Leon Rupnik, nasprotoval uporabi takih sredstev.17
Je pa po drugi strani jasno, da v boju zoper tako brezobzirnega
nasprotnika kot je bila KP, ni bilo mogoče izbirati metod, kakor jih
ni mogoče izbirati danes v boju zoper mednarodni terorizem. Tajne
službe (kakršnim je načeloval Hacin) pravzaprav morajo do neke
mere vedno uporabljati take specialne metode, če želijo obvarovati
demokratično družbo pred organiziranim nasiljem. Vendar zgleda, da
protikomunistični tabor ni v zadostni meri videl, kolikšno
nevarnost je predstavljal komunizem, zato pa tudi takih metod ni in
ni hotel uporabljati v zadostnem obsegu; zlasti ne na začetku vojne
ali celo pred njo ne, ko je bilo komunistov še malo in ko bi bilo
možno z nekaj odločnimi in niti ne tako skrajnimi posegi (npr.
konfinacijo) povsem odpraviti komunistično nevarnost. S tem bi se
odpravila potreba po taktični kolaboraciji z okupatorjem in bi bilo
možno jasno in enoznačno voditi osvobodilni boj v skladu z navodili
begunske vlade v Londonu. Protikomunistični tabor bi v Sloveniji
zmagal.18
Zdi
se torej, da je neenotnost protikomunističnega tabora in katoliškega
še prav posebej, temeljila ravno v neodločnosti njegovega
antikomunizma. Nihče v Sloveniji ni poslušal papeških okrožnic
Quadragesimo anno (1931) in Divini Redemptoris
(1937), ki so jasno nagovarjale k takemu ostremu antikomunizmu.
Nihče ni poslušal Tomca, Ehrlicha, Hacina, Rupnika, ki so ta
spoznanja poskušali dosledno izvajati.
Sklep
Je
danes kaj drugače?
Dovolj
je, če pogledamo, kako sama katoliška stran obravnava omenjeno
četverico. Pravzaprav je sploh ne obravnava: sramuje se je. Zoper
njo skuša povzdigniti like kot sta ban Natlačen in škof Rožman,
ki jih je treba vsekakor obravnavati kot like velike človeške
širine, vendar obenem, kot smo videli, tudi kot like velike človeške
naivnosti. Skuša se zato ti dve osebnosti sicer povsem upravičeno
rehabilitirati, vendar tako, da se kaže na njuno distanco od
odločnega antikomunizma Rupnika in Hacina, ki bi edini tedaj lahko
rešil slovenski narod pred komunistično morijo in strahovlado. S
tem pa se neposredno priznava, da sta bila Rupnik in Hacin nekakšna
zločinca (govori se o t.i. »pogojni
kolaboraciji«) in
z njima vred celotno domobranstvo.19
S tem se pa obenem pristaja, da način bojevanja zoper KPS, ki bi
edini lahko prinesel efektivno zmago, ni bil legitimen. Pristaja se
torej na tezo, da proti OF/KPS se ni bilo prav boriti. Pristaja se
skratka na tezo, ki je lastna sami KPS. Zato pa tako stališče (hote
ali nehote, vede ali ne vede) kolaborira s KPS.
Če
povzamem: nalogo SKS vidim predvsem v jasnem distanciranju od medlega
antikomunističenga stališča, ki nam je že med vojno in po njej
tako škodovalo na zgodovinsko-politični
ravni (na kar sem
skušal opozoriti pod točko 2), kar je tesno povezano z moralno
oceno medvojnega
dogajanja in njenimi sodnimi, spomeniškimi itd. epilogi (kar je bilo
omenjeno pod točko 1). SKS bi se pa moral temeljito zamisliti tudi
(in to bi bilo zelo pomembno raziskovalno poslanstvo SKS) v
globlje duhovnozgodovinske vzroke
te antikomunistične medlosti na katoliški strani20
in jih odpraviti. Pri tem bi se moralo postaviti v bran časti takih
mož kot so bili Ernest Tomec, Lambert Ehrlich, Lovro Hacin in Leon
Rupnik.
Šele
tak premik zgodovinske zavesti v slovenski katoliški skupnosti bi
omogočil uresničenje resnično katoliškega stališča v le-tej in
bi ji dalo zadostni zagon za bodoče bolj enotno in bolj živo
družbeno-politično delovanje. To delovanje je namreč očitno
zastalo, zlasti če pogledamo sedanjo katoliško strankarsko
politiko, ki zaradi svojega medlega antikomunizma ne uspe izkoristiti
sebi v prid niti zdaj že vsem očitnega samosesuvanja slovenskega
komunističnega tabora in evropske levice nasploh.21
Dokler
se bomo raje postavljali na stališče ljudi kot so bili Gregorij
Rožman, Marko Natlačen in Peter Križaj (ali celo huje: na stališče
kakšnega Kocbeka), bomo pač še naprej izgubljali, kot smo v
preteklosti izgubljali in izgubili slovensko državljansko vojno.
1
Justin Stanovnik, Slovenska katoliška identiteta, v: Tretji
dan, 5/6 (2006), str. 68-75.
2
Prav tam.
3
SDPZ, §§ 20-27, §§ 80-81.
4
SDPZ, § 80.
5
Tu mislim zlasti na raziskave B. Mlakarja in T. Griesser-Pečar.
6
VV. AA., Slovenska duhovna in politična drama 20. stoletja,
Ljubljana 2007.
7
B. Mlakar, Slovensko domobrantsvo (1941-1945), Ljubljana
2003, str. 76-78.
8
Prav tam, str. 76-77.
9
Prav tam, str. 77.
10
Prav tam, str. 78.
11
VV. AA., Profesor Ernest Tomec. Zbornik člankov in pričevanj ob
50-letnici njegove smrti, Buenos Aires 1991, str. 177.
12
Prav tam, str. 178.
13
Prav tam, str. 179.
14
Prim. T. Griesser-Pečar, Razdvojeni narod, Ljubljana 2004,
str. 280.
15
Prav tam, str. 281.
16
Prim. prav tam, str. 285-286.
17
Prav tam.
18
Prim. obsežneje o tej temi tudi mojo recenzijo Mlakarjeve
monografije v: Tretji dan, 5/6 (2004), str. 104-108.
19
Prim. prav tam, str. 260-261.
20
Prim. o teh vzrokih analizo, ki sem jo podal v doktorski
disertaciji: I. Kerže, Vprašanje prehoda slovenske misli iz
sholastičnega v novoveški miselni zasnutek, Ljubljana 2007,
str. 246-247. Tu izpostavljam zlasti esencialistično (platonsko
naravnano) naravo našega neotomizma (zlasti Mahničevega in
Ušeničnikovega), ki se ni znal dovolj odpreti eksistencialni,
zgodovinski, aristotelski razsežnosti Tomaževe misli in
posledično ljudi ni navajal na konkretno zgodovinsko delovanje, pač
pa se je raje izčrpaval v prepirih o načelih, zgodovinski teren pa
je prepuščal najprej liberalizmu, potem pa marksizmu. Do te mere
je imel Kocbek prav, ko je slovenski predvojni katoliški kulturi
očital univerzalizem, srh pred konkretnim. Nikakor pa to ne pomeni,
da je v imenu tega, po svojem bistvu aristotelskega, tomističnega
spoznanja, bilo dopustno stopiti na marksistične, materialistične
pozicije. Prim. deloma na to temo tudi S. Granda, Politično
življenje v Stari Jugoslaviji s posebnim ozirom na liberalce in
krščanske socialiste, v: VV. AA., Slovenska duhovna in
politična drama 20. stoletja, Ljubljana 2007, str. 19-21.
21
Prim. o tem I. Kerže, Velika priložnost, v: Tretji dan,
5/6 (2007), str. 1-4.
Ni komentarjev:
Objavite komentar