Prvotno objavljeno na Casnik.si, 7. 7. 2010
Na prvi pogled bi se reklo, da pobožnim željam navkljub, imamo med našim prvim blaženim mučencem in sedanjo mladino, če odmislimo določeno občo sporočilnost svetosti, opravka v glavnem s široko zevajočim prepadom. Ta prepad si lahko nazorno predstavljamo, če preberemo Grozdetov opis »novega dijaka«, kakršnega je hotela upodobiti tedanja Katoliška akcija: »značajen, močne volje in čist; požrtvovalen, podjeten in željan dejanj, ki študij krščansko pojmuje, ki nadnaravno misli, živi stalno v milosti Božji ter skuša v sebi in drugih upodobiti Kristusa, osvojiti dijake za Kristusovo kraljestvo«. Ni najbrž potrebno iti od točke do točke tega opisa in pokazati na razliko tega tipa dijaka, ki ga je Grozde do popolnosti v sebi upodobil s sodobnimi primerki iste vrste. Ne le tistimi, ki so nedavno metali granitne kocke v parlament, pač pa tudi tistimi, ki so prav v tem času brez bistvenejših pretresov pripotovali do mature, na njej mehansko zdrdrali nekaj slabo priučenih obrazcev ter jih bodo starši (sami tega pač niso sposobni) jeseni pospremili za ročico »v nadaljnjo obdelavo« na faks. Tudi če odmislimo nadnaravno poantirani del zgornjega Grozdetovega opisa, je najbrž vsakemu od nas jasno, da iskati že minimalno mero moči volje, podjetnosti in željnosti dejanj pri današnjem dijaku je dokaj utopičen podvig. Da o čistosti niti ne govorimo.
Na prvi pogled bi se reklo, da pobožnim željam navkljub, imamo med našim prvim blaženim mučencem in sedanjo mladino, če odmislimo določeno občo sporočilnost svetosti, opravka v glavnem s široko zevajočim prepadom. Ta prepad si lahko nazorno predstavljamo, če preberemo Grozdetov opis »novega dijaka«, kakršnega je hotela upodobiti tedanja Katoliška akcija: »značajen, močne volje in čist; požrtvovalen, podjeten in željan dejanj, ki študij krščansko pojmuje, ki nadnaravno misli, živi stalno v milosti Božji ter skuša v sebi in drugih upodobiti Kristusa, osvojiti dijake za Kristusovo kraljestvo«. Ni najbrž potrebno iti od točke do točke tega opisa in pokazati na razliko tega tipa dijaka, ki ga je Grozde do popolnosti v sebi upodobil s sodobnimi primerki iste vrste. Ne le tistimi, ki so nedavno metali granitne kocke v parlament, pač pa tudi tistimi, ki so prav v tem času brez bistvenejših pretresov pripotovali do mature, na njej mehansko zdrdrali nekaj slabo priučenih obrazcev ter jih bodo starši (sami tega pač niso sposobni) jeseni pospremili za ročico »v nadaljnjo obdelavo« na faks. Tudi če odmislimo nadnaravno poantirani del zgornjega Grozdetovega opisa, je najbrž vsakemu od nas jasno, da iskati že minimalno mero moči volje, podjetnosti in željnosti dejanj pri današnjem dijaku je dokaj utopičen podvig. Da o čistosti niti ne govorimo.
Ali lahko torej bl. Grozde nagovori sedanjo mladino drugače kot s
tem, da se jim postavi pred oči kot popolna antiteza, kot nedojemljiv,
nerazumljiv in torej odbijajoč pojav iz preteklosti? Ali ne pomeni
postaviti Grozdeta kot vzor sedanji mladini nekaj takega, kot da bi to
isto mladino prestavili v razred, kjer bi za katedrom sedel Grozdetov
profesor latinščine in glavni voditelj Katoliške akcije Ernest Tomec,
strah in trepet tedanjih, kaj šele sedanjih dijakov?
Pa vendar, če natančneje pogledamo, ta prepad spet ni tako širok kot se na prvi pogled zdi. Grozde namreč spet ni živel v času, ki bi bil od našega tako neznansko oddaljen. Bistveni problemi so zelo podobni, le da so ljudje Grozdetovega profila odgovarjali nanje na način, ki je danes povsem nepoznan, pozabljen. Pomislimo le na znano pesem, s katero Grozde opisuje svoje neverne sošolce:
Glej jih, tam gredo; njih oči mrtve, sklonjene glave, v srcih jim bridko.
V srcu jim tema, mraz je v njih očeh: že v mladih dneh nimajo Boga.
V tem opisu je (žal) že lažje prepoznati sodobnega mladega (pa ne le
mladega) po duši starega, notranje uvelega človeka. Grozde nas torej
nagovarja iz časa, ki ni tako drugačen od našega. Nagovarja nas iz
prelomnega časa, v katerem se je naš čas rojeval. Na njegove izzive je
Grozde odgovarjal na način, ki je bil značilen za tedanjo slovensko
Katoliško akcijo: s t.i. načelnim katolištvom, kakršnega je zasnoval na
prelomu stoletja oče slovenskega katoliškega gibanja Anton Mahnič, ga
filozofsko izpopolnil Aleš Ušeničnik in ga v vzgojno-organizacijsko
obliko prenesel že omenjeni Ernest Tomec. Grozde je jasen in odličen sad
te načelne vzgoje, je utelešenje Ušeničnikovega »človeka načel«.
Katoliška akcija je namreč svoje člane vzgajala k zvestobi katoliškim
načelom (danes bi rekli resnicam katoliškega nauka) s pomočjo izredno
sistematično zasnovanega pristopa, ki je zajemal pouk o teh načelih
samih, duhovno (zlasti evharistično) življenje ter apostolat med
vrstniki. Sistematičnost tega pristopa je bila po eni strani odsev
izrednega Tomčevega organizacijskega in pedagoškega čuta (ne pozabimo,
da je slovensko KA papež Pij XI. Prav posebej priznal in pohvalil na
avdienci julija 1938), po drugi strani pa Mahničeve in Ušeničnikove
ukoreninjenosti v sholastično-tomistično misel. Ta visoko sistematična
oblika teološko-filozofske sinteze je do popolnosti uresničevala
latinski rek, ki pravi, da »qui bene distinguit, bene docet« (kdor dobro
razlikuje, dobro poučuje). Distinctio (pojmovno razlikovanje) je namreč
eno izmed temeljnih metodičnih postopkov sholastične misli, ki je znana
po svojih jasnih, jedrnatih in razločnih definicijah, ki omogočajo
enostavno razumevanje zapletenih vprašanj. Zdi se, da je mladino,
kakršen je bil Grozde, KA vzgojila za močno idealno hotenje prav s
pomočjo sholastične jasnosti, razločnosti in nazornosti podajanja
katoliškega nauka. Gre za jasnost in razločnost, ki jo pogrešamo danes
tako v veroučni učilnici kot v šolskem razredu, kjer namesto jasnega in
razumljivega (neizbežno frontalnega) podajanja snovi so vse bolj v
ospredju nekakšni igrivi, »aktivni« pristopi, ki pa imajo za rezultat le
to, da se učenec (morda) sicer trenutno zabava, a sicer zmede, snovi pa
sploh ne razume. Mlad človek se na ta način znajde pred goro
informacij, ki mu niso bile podane v razločni, organizirani obliki in se
pred njo zato počuti nemočnega. Njegova brezvoljnost in zdolgočasenost
nas zato ne moreta čuditi.
Prav tak za današnji čas zanimiv vidik, ki ga lahko spoznamo ob
Grozdetu, je način kako se je tedaj vršila vzgoja čustev. Vsak mlad
človek se znajde pred nemajhnimi izzivi na področju čistosti. Tako je
bilo tudi z Grozdetom, ki pa je v tem boju, kot tudi drugi člani tedanje
KA, vztrajno zmagoval. Čustvena stabilnost, ki je bila v ozadju teh
zmag in je k njim zopet vodila, je seveda v tesni povezavi z Grozdetovo
stanovitnostjo, ki jo je najlepše izkazal s samim mučeništvom, toda
obenem je v zvezi z zgoraj omenjeno načelnostjo in sposobnostjo
dojemanja zahtevnejših miselnih vsebin, ki zahtevajo zbranost in s tem
čustveno ravnovesje, ki ga sedanji mladi človek redkokdaj premore. To
čustveno ravnovesje je po eni strani raslo iz rednega in pogostega
evharističnega ter molitvenega življenja, po drugi strani pa tudi iz
zelo pomembnega poudarka, ki ga srečujemo v našem katoliškem gibanju od
Mahniča (pa tudi že od Jerana) dalje: gre za njun odnos do modernega
erotičnega čustvovanja, kakršno se je izoblikovalo zlasti z evropsko
romantiko in pri nas prav posebej s Prešernom in Stritarjem. Vemo, da je
vzpon modernitete povezan med drugim tudi z nastopom določenega
koncepta ljubezni, katerega viri segajo nazaj k Platonu in se
izkristalizira že v zgodnjem humanizmu v liriki Danteja in Petrarke ter
ga do konca domisli romantika. Gre za koncept ljubezni, ki ima za svoj
objekt nedosegljiv ideal ženske (Beatrice, Laura, Julija,…). Kot vemo
sta tako Jeran kot Mahnič zavzela odklonilo stališče do takega tipa
čustvovanja in do takega tipa pesništva. Zlasti Mahnič je v svojih
Dvanajstih večerih presenetljivo natančno identificiral filozofsko
ozadje takega tipa čutenja v platonskem razkolu med idealom (idejami) in
(čutno) stvarnostjo, ki dalje vodi v romantični koncept svetobolja,
spleena, oz. po Prešernovo: življenja gnusa. V ozadju tega čutenja je,
skratka, platonska zamisel življenja, ki se meče onkraj sebe k Ideji, ki
pa ostaja vseskozi onkraj njega in jo zato »doseže« le tako, da se
uniči. Od tod avtodestruktivnost romantičnega človeka in (lahko bi
dodali) modernega človeka nasploh.
Nasproti takemu ekstatičnemu, onstran sebe usmerjenemu, v sebi nepomirjenemu čustvovanju, ki ima v sodobni življenjski naglici svoj pomemben korelat, pa postavljata Mahnič in Ušeničnik aristotelsko-tomistično misel o življenju ali biti, ki je usmerjena sama vase: misel o Bogu, ki je Bit sama in ne nekaj onkraj biti kot pri platonizmu. Čustveno življenje, ki se po tej misli uravnava zato ne stremi v faustovskem avtodestruktivnem vzponu za nečim nedosegljivim, pač pa sprejema stvarnost tako kot je in znotraj nje se vedno bolj uresničuje. Mahničeva opozorila pred prešernovsko ljubeznijo so tako imela pri Grozdetu in drugih članih KA kot učinek, da so, kljub popularnosti modernega tipa čustvovanja pri nas (Prešeren!), ohranili v najburnejših najstniških letih mir srca, ki jim je omogočal uspešno soočanje s stvarnimi izzivi časa. Naše šolstvo pa ne le, da ta romantični tip čustvovanja s Prešernom na čelu kuje v zvezde, pač pa je šlo glede tega še veliko dlje, saj vidimo, kako morajo naši maturanti kot obvezno čtivo brati besedila, ki so na meji pornografije ali že krepko čez njo. S tem pri naši mladini skrbno goji vrsto čustvovanja, ki jo čustveno do skrajnosti razburka z vizijami sreče, ki nimajo z realnostjo nobene zveze (če ne gojijo že kar direktnega cinizma). S tem današnjega mladega človeka zabetonirajo (z vso avtoriteto državne vzgojno-izobraževalne ustanove) v tistem zanj značilnem obupu nad stvarnostjo, o katerem smo že prej govorili.
Naš blaženi mučenec kot torej vidimo ni tako daleč od težav današnje slovenske mladine. Dobro bi bilo, da bi si slovensko šolstvo dopustilo ta uvid, začenši s katoliškim.
Ni komentarjev:
Objavite komentar