Prvotno objavljeno na Casnik.si, 15. 2. 2013
Martin Heidegger je trdil, da živimo v času pozabe biti. Ne vem, če
je imel prav glede biti. Vsekakor pa, ob pogledu na sodobni medijski
prostor, lahko nemškemu mislecu pritrdimo v toliko, da živimo v času
sprotne pozabe informacij. To nas seveda dela manipulabilne in
nezgodovinske.
Te resnice sem se lahko posebej ovedel ob presenetljivi novici
odstopa papeža Benedikta XVI., ki nas je dosegla v ponedeljek.
Komentarji, ki so se vrstili so se v glavnem osredotočili na vprašanje
odnosa človeka Ratzingerja do papeške službe. V glavnem se je v tem
odstopu hvalila odgovornost do zaupane visoke funkcije in izkazana
nenavezanost na oblast, pri čemer se je vse skozi predpostavljalo kot
dejstvo, da je edini ali vsaj glavni vzrok papeževega odstopa v njegovi
starosti oz. v njegovem zdravstvenem stanju, ki mu onemogoča kakovostno
izvrševanje papeževanja. Pri tem so nekateri vedeli spomniti, da je o
možnosti odstopa sedanji papež razmišljal že leta 2010, kot je razvidno
iz intervjuja s Petrom Seewaldom (Luč sveta, Družina 2011, str.
41-42). Pri tem smo pa vsi skupaj pozabili na kar nekaj zanimivih
podatkov, ki so nedavno že pricurljali v javnost.
Napovedi odstopa
Ko sem namreč v teh dneh razmišljal o razlogih, ki so nagnili našega
dragega papeža k odstopu, sem naletel na vrsto italijanskih časopisnih
člankov iz konca leta 2011 in začetka 2012, ki so ta odstop že tedaj
jasno napovedovali. Najprej imam v mislih članek, ki ga je napisal
Antonio Socci za časopis Libero 25. septembra 2011, kakor tudi članek, ki ga je napisal Giuliano Ferrara za časopis Il Foglio 10.
marca 2012. Oba novinarja slavita sedaj pravilnost svoje napovedi. Pri
tem pa velja opozoriti še na odmeven članek, ki ga je napisal Marco
Lillo za časopis Il Fatto Quotidiano 10. februarja 2012. V njem
Lillo navaja dokument, v katerem so zapisane izjave, ki naj bi jih
kardinal Paolo Romeo iz Palerma podal novembra 2011 na Kitajskem
določenim zaupnim sogovornikom. V teh izjavah je napovedan konec
papeževanja Benedikta XVI. v teku dvanajstih mesecev, kar so sogovorniki
razumeli kot napoved atentata na njegovo življenje. Obenem so bile v
teh izjavah omenjene tenzije med papežem in njegovim državnim tajnikom
kardinalom Tarcisiom Bertonejem, pa tudi naklonjenost papeža tedanjemu
in sedanjemu milanskemu nadškofu kardinalu Angelu Scoli, ki naj bi ga
papež prek imenovanja iz beneškega patriarhovskega na milanski
nadškofovski sedež (kar je unicum v zgodovini) nekako označil za svojega naslednika na rimskem sedežu.
Informacije iz Vatikana
Kakor omenja Socci v svojem članku, ki je izšel v Liberu ta
torek, je svoj članek o papeževem odstopu iz septembra 2011 gradil na
seriji informacij iz Vatikana, ki so govorile o tem, da je papež
odločitev o odstopu dorekel že poleti 2011, tako da se zdi, da so imele
Romeove domnevne novembrske izjave na Kitajskem za stvarno podlago to
poletno papeževo odločitev (ki so jo alarmirani Romeovi poslušalci
zmotno dojeli kot napoved atentata). Po Soccijevem mnenju naj bi tedaj
papež načrtoval svoj odstop že za svoj 85. rojstni dan, t.j. za april
2012 (torej v teku dvanajstih mesecev, kot naj bi trdil Romeo),
a naj bi izbruh afere vatileaks ta odstop preložil na kasnejši datum in
sicer na februar 2013. Kot je namreč papež povedal že Seewaldu v
omenjenem intervjuju »v nevarnosti ne smeš pobegniti in reči, naj to stori kdo drug«. Počakal je torej na »miren trenutek«, ko se je afera s pomilostitvijo Majordoma Gabrieleja formalno zaključila.
Strateški umik?
A pri vsem tem ostaja še vedno odprto vprašanje iz kakšnega razloga
se je papež odločil za odstop. Socci v omenjenem torkovem članku meni,
da sama starost in z njo povezano psihofizično stanje ne more biti
temeljni vzrok za to odločitev, saj so se skoraj vsi dosedanji papeži
postarali na prestolu in torej vladali nekaj časa z omejenimi
zmožnostmi. Poleg tega, tudi če bi želel papež tu opraviti cezuro z
dosedanjo prakso (toda ali ne bi bilo to nenavadno za papeža
kontinutitete s tradicijo?), ni jasno, zakaj se je za odstop odločil
tako nenadoma, ne da bi bil (skoraj) nihče obveščen, »kot strela z jasnega«,
kakor je komentiral kardinal Sodano. Ali ni morebiti prepričljivejša
razlaga vseh teh vidikov dogodka ta, ki ga ponujajo navedene domnevne
izjave kardinala Romea (sam jih je namreč preklical), a izvirajo očitno
tako ali drugače iz ambientov znotraj Vatikana? Ali ni mogoče ta odstop
razumeti kot strateški umik, ki nasprotnike Ratzingerjeve linije znotraj
kurije in kardinalskega zbora prisili, da stopijo v konklave
nepripravljeni, iz katerega naj bi kot novi papež izšel Ratzingerjev
tesni sodelavec in somišljenik Angelo Scola?
Ni komentarjev:
Objavite komentar