Prvotno objavljeno na Casnik.si, 1. 9. 2012
Prijatelj mi je pred nekaj meseci, ob 50. obletnici 2. vatikanskega
koncila, prijazno podaril knjigo z zanimivim, malce tendenčnim naslovom:
Cerkev protikoncila (La Chiesa dell’anticoncilio,
Laterza 2011). Njen avtor je profesor zgodovine iz tržaške univerze
Giovanni Miccoli, ki je znan v vseitalijanskem merilu. Knjiga govori o
težnjah sedanjega pontifikata po odpravi tistega razumevanja 2.
vatikanskega koncila, ki vidi v njem nekakšen Superkoncil, t.j. koncil,
ki naj bi relativiziral ali celo odpravljal (nezmotljivo!) učenje
predhodnih papežev in koncilov. Kot vemo, je zoper tako nemogoče
razumevanje, ki pa je postalo med teologi in verniki (tudi slovenskimi)
kar popularno, jasno nastopil papež Benedikt XVI. v svojem predbožičnem
nagovoru rimski kuriji 22. decembra 2005. Besedila 2. vatikanskega
koncila namreč vsebujejo določene nauke (npr. o verski svobodi ter o
ekumenizmu), ki so vsaj navidez v precejšnjem nasprotju s predhodnim
nezmotljivim učenjem Cerkve, zato je problem razumevanja tega koncila v
luči tradicije prav posebej akuten. Obenem pa je problematika še kako
aktualna, saj odpira vprašanje o vrednotenju samega koncila glede na
njegove vprašljive sadove kot so upad duhovniških poklicev, porast
ločitev, pedofilije, vpletanje Cerkve v razne finančne škandale, pa tudi
morda že nekoliko pozabljeni izbruh prokomunistične teologije
osvoboditve.
V našem medijskem prostoru so te osrednje težnje sedanjega
pontifikata kolikor toliko znane, manj znano pa je, da poteka prav v tem
času v Italiji, pa tudi drugod, o tem intenzivna debata. Omenjena
Miccolijeva knjiga je dragocena, ker izčrpno prikazuje prostrano floro
različnih tozadevnih okroglih miz, odprtih pisem, člankov, knjig, ki v
zadnjem času poganjajo v italijanskem prostoru kakor gobe po dežju.
Debata, o kateri govorim, se je v pravem pomenu začela leta 2009, ko
se je na italijanskih knjižnih policah pojavilo delo s povednim
naslovom: II. vatikanski ekumenski koncil. Tema, o kateri se bo treba pogovoriti (Concilio ecumenico Vaticano II. Un discorso da fare,
Casa Mariana Ed. 2009). Njen avtor je miselno še vedno čili 85. letni
teolog Burnero Gherardini kanonik Bazilike sv. Petra in emeritiran
profesor Lateranske univerze. Tej knjigi je po enem letu sledila objava
morda še bolj odmevnega kritičnega zgodovinopisnega dela o koncilu,
katerega avtor je zgodovinar Roberto de Mattei, ki ga je nekdo označil
za »najprodornejši um italijanskega tradicionalizma«. Sledil je plaz
reakcij (tudi iz strani samega Osservatore romano), podpor,
odprtih pisem, pa tudi plaz del omenjenega Gherardinija, ki je od tedaj
na to temo vsako leto izdal knjigo v utemeljitev lastnih stališč in v
ovržbo nasprotnih.
Stališča v razpravi se razlikujejo zlasti glede tega, ali gre pri 2.
vatikanskem koncilu le za problem razumevanja koncilskih besedil, ki so
po sebi popolnoma v skladu s predhodnim učenjem Cerkve. To stališče
zavzema v debati zlasti p. Giovanni Cavalcoli OP, profesor teologije iz
Bologne. Po njegovem mnenju so negativni sadovi pokoncilskega časa zato
posledica napačnega, progresističnega branja koncila, ne pa napak v
samem koncilu. Na drugi strani pa imamo omenjene avtorje kot so
Gherardini, de Mattei, pa tudi kot so filozof Paolo Pasqualucci,
pisateljica Cristina Siccardi ter mlajši teolog p. Serafino Lanzetta FI.
Ti avtorji trdijo, da so koncilska stališča kot so npr. izjava o verski
svobodi ter nauk o ekumenizmu v ostrem nasprotju z nauki predhodnih
koncilov: zlasti z nauki tridentinskega in 1. vatikanskega koncila. A to
neskladje po njihovem mnenju ne pomeni nikakršnega problema za
nezmotljivost nauka Cerkve, saj ugotavljajo, da 2. vatikanski koncil ne
vsebuje naukov, ki bi bili opremljeni z nezmotljivostjo, saj ne
izpolnjujejo kriterijev za nezmotljivost, ki jih je jasno določil 1.
vatikanski koncil v konstituciji Pastor Aeternus: zlasti ni
izpolnjen ključen kriterij eksplicitnega sklicevanja na nezmotljivost. V
toliko bi, po njihovem mnenju, bilo možno in smiselno, da bi se
preoblikovalo ali preklicalo omenjene problematične nauke 2.
vatikanskega koncila. Cavalcoli pa trdi, da so omenjeni problematični
nauki opremljeni z nekakšno nezmotljivostjo in se pri tem sklicuje na
apostolsko pismo Ad tuendam fidem iz leta 1998, ki naj bi
dopuščalo nekakšno stopnjo nezmotljivosti tudi tistim naukom cerkvenega
učiteljstva glede vere in morale, ki ne vsebujejo eksplicitnega
sklicevanja na nezmotljivost. De Mattei pa oporeka, da bi tako
razumevanje omenjenega (nezmotljivega) pisma pomenilo zanikanje
definicije nezmotljivosti kot jo je (zopet nezmotljivo) podal
1.vatikanski koncil. Kakor torej vidimo, je debata, ki poteka v glavnem
na spletni strani www.riscossacristiana.it, zarezala v jedro problematike in si je zato od nje mogoče obetati tehtne ugotovitve.
V okviru te debate je bil odmeven tudi rimski kongres, ki ga je
priredil red Frančiškanov Brezmadežne Device Marije (red, ki je nastal
prav z namenom ograditve od omenjenih progresističnih razlag koncila)
decembra 2010 in ki je štel med svojimi poslušalci, kar nekaj pomembnih
škofov in kardinalov. Najizrazitejši ton je kongresu dal karaganški
škof Athanasius Schneider, ko je izpostavil potrebo po novem Syllabusu
za 21. stoletje, s katerim bi cerkveno učiteljstvo odpravilo zmešnjavo,
ki so jo povzročila napačna progresistična razumevanja koncila. Kot
vemo je bl. papež Pij IX. leta 1864 izdal Syllabus, t.j. seznam
osrednjih teoloških, filozofskih, moralnih in političnih zmot tedanjega
časa, ki bi jih lahko povzeli pod imenom modernizem. Ta isti modernizem
ali progresizem (tesno povezan z liberalizmom) pa je znova spregovoril v
omenjenih skrajnih razlagah koncila (ali pa koncila samega, kot bi
rekla de Mattei in Gherardini). Kot je torej Pijev Syllabus uspešno za celo stoletje odvrnil tedanje zmote od Cerkve, je upati, da bi tudi današnji, Benediktov Syllabus, preko ustrezne zamejitve (razumevanja) koncila, odpravil stranpota sodobnosti.
Ni komentarjev:
Objavite komentar