Prvotno objavljeno na Casnik.si, 30. 7. 2010
Sredi poletja nismo vajeni, da bi se kaj posebej bistvenega zgodilo.
Mediji komaj naberejo dovolj novic za sprotno poročanje. Običajno se
zdi, da je v tem letnem času tudi zgodovina na počitnicah. Letos temu ni
tako. Med opaznimi dogodki prav gotovo izstopajo spravne poteze
ljubljanskega nadškofa Stresa in premiera Pahorja, ki dajejo sedaj že z
vso oprijemljivostjo slutiti, kaj je bilo mišljeno z besedami iz
nadškofove nastopne pridige, da se »Cerkve ni treba bati«. Ob teh njunih
nenavadnih skupnih obiskih slovenskih jam in tunelov groze, se je pred
slabim tednom pojavila novica, ki navidez nima s tem slovenskim
dogajanjem nobene povezave razen okoliščine, da se je zgodila prav tako
pod zemljo, v tunelu. Mislim na dogajanje na t.i. »Paradi ljubezni« v
Nemčiji, kjer je v predoru, ki je vodil na kraj dogajanja panična
množica do smrti pomendrala 19 ljudi, več sto pa ranila. Vsekakor še en
tunel groze, še ena jama smrti. Toda ali ni povezava med temi jamami
globlja, neposrednejša, bistvenejša od te zunanje okoliščine?
Človek brez vesti
Kaj je sprožilo »paniko« v omenjenem nemškem predoru? Odgovor je
najbrž povezan z vprašanjem, kako je možno, da so kljub tragičnemu
dogodku udeleženci velikega tehno-glasbenega dogodka veselo rajali
dalje. Ne le oni, ki so bili toliko oddaljeni od prizorišča smrti, da je
morda novica res težko prišla do njih (čeprav bi se spodobilo, da bi
organizatorji vse seznanili s položajem), pač pa tudi oni, ki so se
nahajali v neposredni bližini in so ponesrečence imeli celo za posebno
atrakcijo, ob kateri so se fotografirali itd., kakor je bilo razvidno iz
posnetkov na televiziji. V tistem tunelu, na tisti »Paradi ljubezni« se
je očitno nagnetel določen tip človeka, ki ljubezen razume na izrazito
skrivenčen način. Človek, za katerega ljubezen nima nobene povezave z
vestjo. Nietzschejanski človek »onstran dobrega in zlega«. Človek na
katerega bi bili ponosni arhitekti totalitarizma od Rosenberga do
Kardelja. Tak človek je ubijal tudi v naših slovenskih tunelih groze v
Hudi jami, v Starem Piskru, v Kočevskem Rogu.
Totemizem na delu
Kaj je spočelo takšnega človeka, s katerim imamo danes večinoma
opravka? Kaj ga je oropalo njegove človeškosti? Zanimivo se je na tem
mestu ozreti na spoznanja, ki nam jih prinaša etnologija. Sodobni človek
je namreč na las podoben človeku, kakršnega je izoblikovala t.i.
totemistična kultura, t.j. kultura kakršno lahko še danes spoznavamo pri
domorodcih v Novi Gvineji ter pri vzhodnoafriških Masajih. Etnologija v
splošnem pozna tri temeljne vrste kultur: patriarhalno, matriarhalno in
totemistično. Slednja velja med vsemi tremi za najbolj praznoverno,
moralno degradirano ter spolno razpuščeno. Zanjo je značilna skoraj
popolna odprava pojma družine, saj je otrok zelo zgodaj odvzet materi in
očetu ter razporejen v nekakšen »razred« vrstnikov istega spola. Tudi
oče in mati ne živita skupaj, temveč prav tako razporejena vsak v svoj
razred vrstnikov. V taki situaciji se seveda Ojdipov kompleks ne more
niti ustrezno zastaviti niti razrešiti, saj ni stika z materjo, na
katero naj bi se sin temeljno navezal niti z očetom, ki bi mu pomagal to
navezanost preseči. Vemo pa, da je ravno uspešno preseganje tega
kompleksa temeljno za razvoj globljega čustvenega, moralnega in
spoznavnega sveta posameznika in s tem za oblikovanje vesti. Pri tem je
treba imeti pred seboj, da niti patriarhat niti matriarhat ne pozna
situacije, ko bi otrok bil izhodiščno ločen od matere. V patriarhatu je
sin sicer zelo zgodaj podvržen očetovemu vpeljevanju v svet, tako da se
Ojdip večkrat prezgodaj preseže, v matriarhatu pa je očetova figura
potisnjena v ozadje, tako da se Ojdip prepozno, ali pa sploh ne preseže,
vendar v obeh situacijah je sin izhodiščno v izključni materini skrbi.
Od tod je torej jasno, zakaj se v totemizmu, kjer je sin že izhodiščno
odvzet materi, pojavi tolikšen moralni razkroj.
Totemizem, vrtci in Leon XIII.
Ali ni sodobni človek zelo podoben totemističnemu pojmovanju, če
pomislimo, da danes večinoma matere hodijo v službo (t.j. v svoj
totemistični razred vrstnikov) in zato pahnejo že zelo zgodaj (še bolj
zgodaj kot v totemizmu!) otroka v svoj razred vrstnikov v vrtec? Oče,
prav tako kot v totemizmu, izgubi svojo vlogo, da popelje sina iz objema
matere v svet, ker ga mati sploh več ne objema, da tudi sam obvisi v
svojem razredu vrstnikov (v svoji službi). Tako kot pri totemistih tudi
tu oče in mati izgubita na ta način med seboj sleherno povezavo, vsak
živi pretežno v svojem »razredu«. Od tod pogostost ločitev.
Tak je obenem svet, kakršnega si je zamislil totalitarizem od Platona
dalje, pa naj bo v svoji desni ali levi pojavni obliki. Totalitarna
družba je družba, ki mater pošilja v službo, da bi ji lahko vzela otroka
in mu s tem (po zgornjih psihoanalitskih zakonitostih) odvzela vest ter
ga povsem podredila svojim zločestim nameram.
Treba je reči, da glede tega pogrešamo danes tudi jasnejšo besedo
Cerkve. Lepo je sicer, da se »Cerkve ni treba bati« kot nam dopoveduje
sedanji ljubljanski nadškof. V vesoljni Cerkvi od 2. vatikanskega
koncila dalje, ravno v cerkvenih dokumentih iz tega zadnjega obdobja, ki
so sicer ustrezno poudarili dostojanstvo ženske, pogrešamo jasno
besedo, ki je nepozabno zadonela v okrožnicah Leona XIII. (Rerum
novarum, § 33) ter Pija XI., (Quadragesimo anno, § 71; Divini
Redemptoris, § 11), ki je pokazala na mesto matere doma kot na ideal, h
kateremu ne smemo nehati težiti, če se želimo izviti iz primeža zla
v katerem tičimo. Iz tistega zla, o katerem piše že sv. Janez v
Razodetju: »Zmaj se je ustopil pred ženo, ki je bila pred porodom, da bi
požrl njenega otroka, ko bi porodila« (12, 4).
Ni komentarjev:
Objavite komentar