Prvotno objavljeno na Časnik.si 21. 6. 2019
Razumem pomisleke nekaterih bralcev in njihovo začudenje, ali celo
nestrinjanje, ko so prebrali, da ocenjujem kot heretično tezo p.
Osredkarja, da je »Bog povsem drugačen od tega, kako ga mislimo«.
Ko govorim o hereziji, kaj želim reči s to besedo? Kaj je herezija? Beseda prihaja iz grškega háiresis,
ki pomeni »izbira«. Herezija je napačna, samovoljna, nelegitimna
izbira. Heretik izbere med resnicami vere le tiste, ki so mu všeč in
izloči tiste, ki mu niso; ali pa jih preoblikuje po svojem okusu. Ta
beseda nastopa že v Novi zavezi (1 Kor 11, 19; Tit 3, 10).
Objavljam v prevodu obljubljen članek p. Cavalcolija, rednega člana Papeške teološke akademije, kateremu sem zastavil vprašanje naših komentatorjev o pomenu razkrinkavanja herezij za vsakdanje življenje vernika. Vprašanje se je zastavilo ob rob polemiki o članku p. Osredkarja, ki sem jo sprožil na Časniku. Članek je zelo poučen, ker obenem kar podrobno pojasni naravo herezije. Kot običajno pripenjam tudi original. Ivo Kerže |
Toda po zgolj jezikovni definiciji, si oglejmo še stvarno. Herezija je v splošnem zavračanje ene izmed verskih resnic; je izjava, ki je v območju verskih resnic napačna (prim. G. Cavalcoli, La questione dell’eresia oggi,
Monopoli 2008). Je ponaredek Božje Besede ali Evangelija. To je njen
najenostavnejši, najosnovnejši in najbolj biblični pomen. V tem smislu
tudi cerkveni očetje govorijo o hereziji. Toda že od prvih stoletij v
velikih kristoloških koncilih je bila herezija vse bolj dojeta kot
izjava, ki nasprotuje tisti, ki jo je definiral koncil ali papež kot
resnico božanske in teologalne vere.
Z napredovanjem skozi stoletja glede cerkvenega opredeljevanja tega,
kar v splošnem je skladno ali ni skladno z razodeto resnico, kakor tudi
pogojev take skladnosti in neskladnosti, se je izvršil trojni napredek
in sicer glede razumevanja stopenj herezije, njene moralne teže in njene
cerkveno-pravne umeščenosti.
Herezija kot verska zmota
Gre za razširitev in razlikovanje analoških stopenj znotraj pojma herezije,
zaradi katerega lahko govorimo o hereziji v širokem, ohlapnem, šibkem
pomenu ali pa v ozkem, pravem, močnem, strogem pomenu. Zlasti po
protestantski krizi v 16. stoletju so teologi skušali določiti stopnje zmotnosti izjav, ki nasprotujejo veri. Zato so se izoblikovale t. i. »teološke opombe« (prim. Doktrinarno opombo Kongregacije za nauk vere k Ad tuendam fidem; prim. tudi S. Cartechini, Dall’opinione al dogma, Rim 1953). Začenši z največjo stopnjo resnosti, prehajajo postopoma do najnižje stopnje.
V tem smislu obstaja:
A) Herezija kot izjava, ki neposredno zanikuje:
A1) izrecne besede Svetega pisma ali našega Gospoda Jezusa Kristusa,
kakor npr. tiste o njegovi Božji naravi, o evharistični posvetitvi, o
peklu ali o ponovnem prihodu;
A2) izrecno definirano dogmo, kakor tisto o Brezmadežnem spočetju;
A3) dogmo, ki sicer ni izrecno definirana, a izhaja iz definirane,
kot so to dogmatični nauki in doktrinarni kanoni koncilov, običajno
opremljeni z izrazom anathema sit (a. s.);
B) Zmota blizu hereziji, oz. izjava, ki nasprotuje filozofski ali
zgodovinski resnici povezani z dogmo, kot je to npr. nauk o naravni
moralni postavi, nauk o apologetski vrednosti čudežev, nauk o podstati
in pritiki ali o legitimnosti pontifikata papeža Frančiška;
C) Zmota zoper avtentični nauk učiteljstva, ki ni dokončno, kot je to
npr. nauk o Mariji Srednici vseh milosti, ali o Mariji Soodrešenici;
D) Teološka zmota, kot je npr. zanikanje kake preverjene trditve sv.
Tomaža Akvinskega ali kakega drugega nauka, ki je tradicionalno sprejet v
teologiji;
E) Škandalozna, nevarna, slabo zveneča, predrzna izjava, kakor npr.
če bi kdo rekel, da je sporočilo Fatimske Matere Božje prevara ali da bi
papež Frančišek moral odstopiti.
Herezija kot smrtni greh
Z nastankom in razvojem moralne in duhovne teologije že v prvih
stoletjih, pri puščavskih očetih (npr. pri Evagriju Pontskem), se
pokaže, na osnovi navidha Svetega Pisma, da herezija ni nujno le
preprosta napaka glede nauka vere, ki je morda le nezavedna (tj. na
ravni materialne herezije), pač pa tudi kot zmota, ki jo povzroča greh in ki povzroča greh, in to zlasti greh napuha in nepokorščine (tj. formalna herezija).
Herezija na ravni cerkvenega prava
Z nastankom cerkvenega prava in cerkvenih sodišč (najprej škofijskih,
potem pa še papeških), se vzpostavi z 12.-13. stoletjem cerkveno-pravni
pojem herezije kot kaznivega dejanja in kot zločina, ki ga je treba
preganjati v skladu z zakonom in v povezavi z Uradom Inkvizicije (prim.
zbornik The Dominicans and the Medieval Inquisition, Rim 2004),
ki ga je leta 1542 ustanovil Tridentinski koncil in ga je Pavel VI.
leta 1965 preoblikoval v Kongregacijo za nauk vere. Tako pridemo do
sedanje omembe herezije v Zakoniku cerkvenega prava iz leta 1983, ki
pravi, da »zadene vnaprej izrečeno izobčenje odpadnika od vere, krivoverca ali razkolnika« (kan. 1364).
Problemi v zvezi s herezijo
Herezija kot moralni problem ima dvoje temeljnih vidikov. Lahko se
nekdo moti v dobri veri, tako da zamenja resnico za herezijo ali
herezijo za resnico. To je zelo pogosto zaradi velikanske idejne zmede,
ki vlada danes v Cerkvi ter zaradi pomanjkljivega nadzora in uvida iz
strani škofov. Tisti, ki se na ta način moti, ponižno sprejme popravek,
ko ga opomnimo na zmoto.
Drug primer pa je, ko imamo opravka s hoteno herezijo, ki jo povzroča
napuh, zlasti če se mu pridružita še trma in vztrajnost ter če herezija
se širi med verniki. V tem primeru, ko heretika opomnimo, ne le, da se
ne pokesa, pač pa postane iz ponosa še hujši, kot npr. Luter.
Obstaja tudi problem metode in kompetenc pri presojanju herezije.
Možno je, da nekdo zaradi ozke pameti, nevoščljivosti ali napuha
prehitro izreče sodbo, ki ni pravična, ko razglasi domnevnega heretika
za krivega. V veliko primerih, ko zadeva ni jasna ali ni dovolj
dokazana, je dobro če se ustavimo pri dvomu ali sumu, ne da bi izrekli
kategoričnih sodb. Treba se je vprašati, kaj je želel domnevni heretik
reči in je treba razumeti kontekst njegove misli. Včasih gre le za
jezikovne zdrse.
Toda možno je tudi, da je nekdo naiven ali se ne zaveda nevarnosti;
včasih naletimo tudi na prebrisanca, ki ne reagira, ker je tudi sam po
tihem okužen s herezijo in je povezan s heretikom. Bog ne daj, da bi bil
to škof! Teolog torej more ali mora, po tehtnem premisleku, naznaniti
zadevo škofu, ki mora nato preveriti stanje. Toda medtem ko se lahko
teolog moti, je sodba škofa, zlasti pa papeža dokončna in
nespremenljiva.
Herezije se širijo lahko zato, ker zvenijo sprejemljive in tako
prevarajo preproste, a v časih tudi učene vernike; lahko pa tudi zaradi
spretnosti heretikov in zaradi propagandnih sredstev, s katerimi
razpolagajo. V tem primeru zlahka zapeljejo tudi učenjake. Včasih so
potrebne zelo natančne in poglobljene analize in delikatni posegi, kakor
da bi se želelo diagnosticirati in ozdraviti skrito rakasto obolenje.
Obstajajo pa tudi nerešljivi primeri: je heretik ali ni? Mnenja
učenjakov so v takem primeru različna.
Primer p. Marija Osrekdarja
Teza p. Osredkarja, če sem prav razumel, kar je hotel reči, da je Bog
popolnoma drugačen od tega, kar o njem mislimo, je po mojem mnenju
heretična na stopnji A1, ker nasprotuje svetopisemskemu nauku o človeku
kot ustvarjenem po Božji podobi in sličnosti ter z definicijo Boga v 2
Mz 3, 14; in na stopnji A3, ker nasprotuje dogmatičnemu nauku IV.
lateranskega koncila, ki sem ga navedel v prejšnjem zapisu.
Ko namreč mislim na Boga, na kaj mislim? Mislim, kot pravi Katekizem sv. Pija X. na »nadvse popolno Bitje, ki je ustvarilo nebo in zemljo«.
Ustvarimo si pojem Boga v luči analoško pojmovanega bitja, ki je
najosnovnejši in najsplošnejši pojem našega uma: gre za pojem česarkoli, kar v kakršnemkoli smislu je. Zato nam Biblija govori, da je Bog »tisti, ki je« (2 Mz 3, 14). In Kristus pravi o sebi: Jaz sem. Je v absolutnem in neskončnem smislu.
Zato pa bl. Duns Skot pojmuje Boga kot Neskončno bitje, sv. Anzelm
kot To nad čemer ni mogoče misliti nič večjega in Avicena kot Nujno
bitje. Bog je torej, kot razlaga sv. Tomaž, najvišje bitje, čigar bistvo
je bit: ipsum Esse per se subsistens. Deus est suum esse.
Če je torej naš um bil ustvarjen po podobnosti Božjega uma, pomeni,
da lahko analoški pojem, ki si ga človeški um oblikuje o bitju in ki je
povezan s kategorijo podobnosti, uporabimo v zvezi s stvarmi in Bogom,
kakor nas uči Sveto pismo (Mdr 13, 5).
Na tem temelji nauk IV. lateranskega koncila. Ta sicer poudari
prvenstvo nepodobnosti, vendar ne do točke, da bi izključil podobnost.
kajti, če bi jo izključil, bi nasprotoval Svetemu pismu, kar ni v
ekumenskem koncilu ni možno, ne glede na to, kaj si je o tem mislil
Luter.
Če torej trdimo, kot to stori p. Osredkar, da je Bog povsem drugačen
od tega, kar o njem mislimo, ko ga mislimo v luči bitja, sploh ne
mislimo nanj, pač pa na nekaj povsem drugega, kot da bi lahko obstajalo
kaj drugega kot bitje. Toda izven bitja ni ničesar. Torej sklep, ki
sledi iz Osredkarjeve teze je, da tedaj ko mislimo na Boga v luči bitja,
se nam le zdi, da mislimo o Njem, v resnici pa sploh ne mislimo, glede
na to, da je bitje edini možni predmet mišljenja.
Ali pa trdimo, da Bog ni bitje. Toda če ni bitje, ne obstaja, ni
stvaren, in tako zapademo v ateizem. Bitje, ker je mnogotero in
analoško, prav gotovo vključuje različnost; toda če to različnost
pretiravamo vse do točke, ko ta različnost postane totalna, potem ni več
prostora za podobnost in preveč napeta miselna vez med subjektom in
objektom se pretrga, misel pa se zato raztrešči in uniči. Bog se
razblini, izgine, od njega ne ostane nič. Pristanemo v nihilizem ali
ateizem.
Da bi preprečili ta brodolom, moramo uskladiti podobnost in
nepodobnost. Tako kot uči koncil, kar pa Joahim a Flore, ki ga koncil
navaja, ne počne in je zato proglašen za heretika (Denz. 806). Zdi se
torej, da p. Osredkar zapada v isto napako. Bralcu puščam, da sam
potegne posledice.
Pomen razkrinkavanja herezij za naše versko življenje
Kar zadeva pretanjene razprave o herezijah in njihovem vplivu na
življenje navadnega vernika, je jasno, da slednjemu ni treba, da se sam
udeležuje teh razprav. Se pa mora zavedati, da take razprave potekajo
njemu v dobro, da bi sam bil pozoren na prebrisanosti heretikov in da se
ne pusti prevarati od zadev, ki se le zde evangeljske, v resnici pa
prihajajo od hudiča.
V istem smislu navadni državljan bolj malo razume o zapletenih
razpravah, ki se dogajajo med znanstveniki na mednarodnem kongresu o
zdravljenju raka, a vsi vedo in se vesele, da se vse to dogaja v dobro
njihovega zdravja.
Prav tako si navadni vernik predvsem želi, da bi živel v skladu z
Evangelijem v vsakdanjem življenju. Toda da bi to lahko počel na
zanesljiv in koristen način, mora prisluhniti in slediti svojim
pastirjem in teologom. Zlasti cerkvenim očetom in učiteljem, kateri kot
dobri zdravniki nudijo zdravila in preventivo zoper smrtne bolezni duha,
ki jim rečemo herezije.
Ni komentarjev:
Objavite komentar