Prvotno objavljeno na Casnik.si, 22. 6. 2014
Nimam se za »privrženca stranke SDS in njenega vodje« kot so mediji
generično označili udeležence petkovega protestnega shoda na Dobu. Če
sem (enkrat doslej) volil zanjo, je to le zato, ker sta se obe katoliški
stranki izneverili enemu izmed (zlasti za naše razmere) konstitutivnih
meril katoliške politike. Pa sem vseeno bil na Dobu in skandiral:
Jan-ša, Jan-ša, Jan-ša. Nekoliko nenavadno, kajne? To se je pa zgodilo
iz istega razloga, zaradi katerega je pred 25 leti množica na Roški
cesti prav tako skandirala isto ime. Tudi tisto niso bili »privrženci
stranke SDS in njenega vodje«, ker takrat strank pač še ni bilo. Le kaj
je zgnalo skupaj ti dve množici, petkovo in tisto izpred 25 let, množico
ljudi različnih političnih in nazorskih opcij, različnih starosti,
različnih krajev? Očitno nekaj precej globljega od tega, kar so uspeli
ali hoteli detektirati mediji.
Metapolitičnost dogodka
Lahko bi razlog enostavno prepoznali v tem, da je Janeza Janšo
doletelo sedaj nekaj, kar je preprosto »žalitev za človeške možgane«,
kot je eden izmed govorcev učinkovito ponazoril. Mislil je seveda na
pravno grotesknost sodbe, od katere se je menda vsa pravna stroka
ogradila. Sodba zoper Janeza Janšo, taka kot je, je nekaj kar je v tako
ostrem nasprotju z racionalno naravo človeka, v čemer temelji njegovo
dostojanstvo, da avtomatično izgubi (tako kot pred 25 leti) sleherni
parcialni, strankarski značaj in zadobi občečloveške poteze. Postane
nekaj, s čimer se lahko in se je tudi prisiljen vsakdo identificirati,
saj kot je srhljivo povzel najmočnejši slogan shoda: »Danes Janez Janša,
jutri ti«.
Skratka, komunistom je uspelo tokrat, kot že pred 25 leti zliti osebo
Janeza Janše ne le z evangeljskim zlatim pravilom, ali, če hočete, s
kantovskim kategoričnim imperativom, ki pravi, da je treba z drugim
ravnati tako kot s sabo, pač pa tudi s, za človeka veliko vplivnejšim,
strahom zase. S tem so iz dogodka na Dobu (kot iz onega na Roški) sami
naredili Dogodek, t.j. nekaj, kar presega vse politične koordinate in ki
vse bolj postavlja Janeza Janšo na metapolitično pozicijo vodje naroda.
Metafizičnost dogodka
Seveda vsebuje tak razvoj dogodkov svojo notranjo logiko. Že sv.
Avguštin je pisal o tem, da je zgodovina spopad dveh držav: Božje
(civitas Dei) in zemeljske (civitas terrena). »Država« je tu za sv.
Avguština metafora za sklop različnih osebnih, družbenih in političnih
ravnanj, ki jih usmerja dvoje različnih miselnosti ali natančneje, dvoje
ljubezni: Božja država temelji na človekovi ljubezni do Boga, zemeljska
država pa na človekovi ljubezni do sebe. Na eni strani imamo torej
državo ljudi, ki preraščajo svoj egoizem v smeri absolutnih in občih
vrednot (povzetih v Bogu), na drugi pa ljudi, ki tičijo v svojem egoizmu
in partikularnih interesih na škodo drugih ljudi.
Sv. Avguštin dalje pravi, da sta ti dve državi v glavnem med seboj
prepleteni in pomešani in se bosta jasno razločili šele na sodni dan:
»perplexae quippe sunt istae civitates in hoc saeculo invicemque
permixtae, donec ultimo iudicio dirimantur« (De civ. I, 35). V normalnih
razmerah se dobro in zlo ne grupirata monolitno, na t.i. »manihejski«
način. Vendar v zgodovini se vedno znova pojavljajo situacije, v katerih
se zemeljska država tako organizira, poveže in konsolidira v svojem
besnem boju zoper Boga, da se taka kar jasna razločitev sama od sebe
pojavi. Taka razločitev je denimo prerokovana za čas ob bližajoči se
Sodbi (Raz 20, 7-9). Takih razločitev je bilo v 20. stoletju kar nekaj,
pa tudi sicer v zgodovini: vedno se kažejo skozi takšno ali drugačno
agresijo iz strani predstavnikov »zemeljske države« na predstavnike
»Božje države«; skozi takšno ali drugačno mučeništvo slednjih, kjer se
prav mučeništvo pokaže kot razpoznavni znak te razločitve.
Zdi se mi, da je sedanje dogajanje ob Janezu Janši, tako kot pred 25. leti, prav tako razpoznavno znamenje.
Zanimivo je tudi, da se je shod na Dobu zgodil na krajih, ki jih je
orosila mučeniška kri bl. Alojzija Grozdeta (in verjetno tolikih drugih
neznanih mučencev za vero). Prepričan sem, da je dogodek v veliki meri
zrasel iz nje.
Ni komentarjev:
Objavite komentar