Prvotno objavljeno na Časnik.si, 28. 8. 2013
Vsestransko razgiban čas, v katerem trenutno živimo, ima to slabost,
da odvrača našo pozornost od razumevanja tektonskih premikov, ki se le
na površini prevajajo v kaotično dogajanje, a so v svojem globokem
bistvu enakomerni in pregledni. Eden izmed takih tektonskih premikov, ki
se kaže v sedanjem slovenskem dogajanju in ki nas zadeva zlasti kot
katoličane, pa tudi kot državljane, je kriza, v katero zahaja določen
tip neke zmotne, a zelo priljubljene teologije, ki je tako značilen za
pokoncilsko obdobje. Mislim tu zlasti na določen tip moralne teologije,
ki bi jo smeli imenovati situacijska in ki jo je jasno obsodil že Pij XII. leta 1952, nato pa še Janez Pavel II. v svoji znameniti okrožnici Sijaj resnice (§ 75 sl.) leta 1993.
Situacijska moralka
Osnovna trditev te teologije je, da se človek v svojih dejanjih ne
sme ravnati brezpogojno po posameznih moralnih predpisih, pač pa, da
mora odločati o njihovem upoštevanju oz. neupoštevanju glede na
konkretno situacijo, v kateri se znajde in glede na temeljno (a zelo
abstraktno in izmuzljivo) moralno normo ljubezni, ki mu je edino
brezpogojno merilo odločanja v dani situaciji. V skladu s tem tipom
moralne teologije je torej povsem sprejemljivo, da se požvižgamo na kako
Božjo ali cerkveno ali pa tudi naravno zapoved, če se pač v konkretni
situaciji izkaže, da je v nasprotju z ljubeznijo. In o tem ali se to
izkaže ali ne, pazite, odločam jaz, ker sem le jaz subjekt, ki se nahaja
v točno tej situaciji. Jasno je, da se taka moralna teologija kaj hitro
izkaže za nemoralno, saj lahko vodi le v moralni relativizem.
Odstop nadškofov
V tej luči je lažje razbrati globlji smisel glavnega dogodka
letošnjega poletja, t.j. odstop ljubljanskega in mariborskega nadškofa.
Kot smo bili namreč nedavno poučeni
se zdi, da je bil eden izmed glavnih razlogov vatikanskega predloga za
ta dva odstopa v nespoštovanju nekaterih nedvoumnih določil Zakonika cerkvenega prava
iz strani obeh nadškofov. Eden ni upošteval jasnih restrikcij, ki jih
ta zakonik določa glede poslovanja s cerkvenim premoženjem, drugi pa ni
uporabil institucij (zlasti cerkvenega sodišča), ki jo zakonik
predvideva za kaznovanje takih prestopkov. Oba sta torej ravnala (prav
gotovo nehote in v dobri veri, a vendarle) v skladu z omenjeno
situacijsko moralko, po kateri se lahko v imenu nekih ohlapno določenih
dobrih namenov požvižgamo na konkretne norme. V tem ključu se je treba
tudi vprašati, ali ni tudi demonizacija nekaterih vatikanskih
dejavnikov, ki naj bi sprožili omenjeni odstop nadškofov, prej
samoobrambni krik omenjenega propadajočega teološkega modela, kot pa kaj
drugega.
Teologija telesa in njeni zeloti
Ozrimo se sedaj še na drugi simptom iste problematike. V Cerkvi na
Slovenskem, a tudi drugod po svetu, je namreč v porastu propagiranje
t.i. teologije telesa, ki naj bi jo bojda započel sam bl. Janez Pavel
II. Naše katoliško časopisje in založbe so je polne. Ni verjetno
naključje, da prihajajo najhujši napadi na Vatikan glede odstopa
nadškofov prav iz vrst slovenskih zagovornikov te teologije. Teologija
telesa je namreč modernizirana varianta omenjene situacijske moralke. Če
namreč skrčimo vsebino teologije telesa na njeno oprijemljivo jedro,
najdemo tu nauk o naravnih metodah urejanja rojstev, ki ga pa teologija
telesa (ali recimo kar njen glavni predstavnik Christopher West) dojema
precej drugače od učiteljstva Cerkve. Na to me je opozoril angleški
članek o junaškem (raje kot odgovornem) starševstvu, ki ga priporočam
prav vsakemu v branje.
Osnovna poanta članka je, da učiteljstvo Cerkve ni nikoli trdilo, kar
trdi teologija telesa, t.j. da so naravne metode po sebi dobre, torej v
vsakem primeru priporočene, pač pa da jih smeta zakonca uporabiti le pod
določenimi resnimi in objektivno preverljivi pogoji (zdravstvenimi,
ekonomskimi itd.), ne pa zato, ker subjektivno »ne čutita«, da bi zdaj
imela še enega otroka (prim. KKC, § 2368). Imamo torej tukaj znova
primer situacijske moralke na delu, kjer konkretne cerkvene, a tudi
Božje (»Pojdita in množita se!«) zapovedi, dane zakoncem, niso pomembne.
Pomembno je kaj zakonca subjektivno in situacijsko »čutita«. Bankrot te
teologije se kaže v katastrofalni demografski sliki Zahoda, h kateri
zadnje čase pridno prispevajo tudi katoliški zakonci, katere teologija
telesa mehča in redno tudi omehča za kontracepcijo.
Rovte 2013
Nazadnje in čisto na kratko bi omenil še eno dogajanje, v katerem se
kaže bankrot situacijske moralke. Gre za bankrot t.i. spravne
miselnosti, o kateri sem na tem mestu že pisal.
Le-ta je vseskozi temeljila na nepomembnosti tega, kako idejo ali
načelo kdo zagovarja, češ da so pomembni le posamezni ljudje v svojih
konkretnih situacijah, ne pa nazori in iz njih izhajajoče norme, katerim
se podrejajo. Če nekdo zagovarja komunizem, je po tej miselnosti lahko
prav tako dober človek kot nekdo, ki zagovarja antikomunizem. No, ta
miselnost je v bistvu situacijska, saj zavrača absolutni in objektivni
pomen norme in nazora (kot skupka norm) v imenu neke ohlapne ljubezni do
posameznikove subjektivitete. Bankrot te teologije v njeni politični
izvedbi, se je menda dovolj jasno nakazal v dogajanju okrog Janševe
prvostopenjske obsodbe, ko se je pokazalo, da po dvajsetih letih gojenja
spravne miselnosti v pomladnem taboru, komunisti še vedno ostajajo
komunisti. Nedvoumni in deklarativni konec te miselnosti pa se je zgodil
v nedavni proslavi v Rovtah, od katere najbrž res ni več poti nazaj.
Ni komentarjev:
Objavite komentar