Prvotno objavljeno na Casnik.si, 17. 10. 2014
Ne vem, če je pri nas kdo opazil, da se v Rimu, v okviru škofovske
sinode o družini (5.-19. oktober 2014), dogaja teološki spopad brez
primere v zadnjih desetletjih med modernistično in pravoverno strujo v
katoliški Cerkvi. Primerljiv je verjetno le dogajanju okrog 2.
vatikanskega koncila ali okrog okrožnice Humanae vitae Pavla VI.
Napovedana bitka
Da bo do spopada prišlo, se je vedelo že vsaj od začetka letošnjega
leta, ko sta dala to jasno vedeti kardinala Walter Kasper in Gerhard
Müller preko raznih intervjujev in izjav.
Iz izjav prvega je bilo namreč očitno, da namerava z vso resnostjo
uveljaviti na sinodi svoje predloge o spremembi cerkvene pastoralne
prakse (in nauka) glede »koruznikov«, ločenih, ločenih in ponovno
poročenih ter homoseksualcev. Iz Müllerjevih izjav pa je bilo jasno, da
misli z vso resnostjo tem namenom nasprotovati, ker nasprotujejo nauku
vere. Vse od začetka je bilo čutiti, da ima Kasperjeva stran podporo pri
samem papežu Frančišku (ki je Kasperja v enem izmed prvih angelusov
označil kot teologa, ki mu je posebej pri srcu) in v »progresistično«
čutečem delu episkopata. Vendar v času priprav na sinodo je postajalo
vse bolj jasno, da ima tudi Müllerjeva stran za sabo kar nekaj močnih
podpornikov. Njihovi glavni predstavniki (med katerimi je kar nekaj
kardinalov) so tik pred sinodo izdali knjigo z naslovom Ostajati v
Kristusovi resnici. Poroka in obhajilo v katoliški Cerkvi, s katero so opozorili na težo teoloških argumentov, ki stojijo za njihovimi stališči.
V igri so »pridobitve« 2. vatikanskega koncila
Vendar je jasno, kot je omenil v sredinem intervjuju
avstralski kardinal George Pell, da so teme v zvezi z zakonom in
družino v resnici le »vrh ledene gore«. Za kakšno goro v resnici gre, pa
je najbrž jasno vsakomur, ki je vsaj približno sledil diskusiji v
Cerkvi v zadnjih desetletjih, ki se je odprla prav posebej v pontifikatu
Benedikta XVI.: gre za vprašanje vrednotenja rezultatov 2. vatikanskega
koncila, ki ob pogledu že na številčno stanje katolištva, kot vemo,
niso najbolj spodbudni. Papež Ratzinger je skušal razumeti koncil v
okviru hermenevtike kontinuitete z dotedanjim naukom in ne v okviru
hermenevtike preloma z njim, ki je bila (in je še) močno prisotna v
Cerkvi. S tem je skušal usmeriti Cerkev k ponovnemu ovrednotenju
teološkega in liturgičnega bogastva predkoncilskega časa. Zastopniki
takega teološkega pogleda, ki je bil obenem v veliki meri lasten že
teologiji Janeza Pavla II. (npr. v Veritatis splendor), so škofje in
kardinali, ki na sinodi zastopajo Müllerjevo stran. Papež Bergoglio pa,
kot vse kaže, želi s podporo Kasperjevi strani do konca izpeljati
program koncila v smislu hermenevtike preloma. Gre za smer, kakršna je v
Cerkev vstopila na začetku 20. stoletja s t.i. modernistično teologijo,
kateri je bilo zlasti lastna težnja po odpravi za katoliški nauk
značilnih normativnih elementov (zapovedi) v imenu posameznikove svobode
religioznega čustvovanja.
Relatio post disceptationem
Vendar do pravega bojnega trka na sinodi je prišlo šele ta ponedeljek, ko je generalni sekretariat sinode izdal Relatio post disceptationem,
t.j. povzetek pogovorov iz prvega tedna sinode. Posebno dramatično je
bilo na sredinem briefingu’, ko je južnoafriški kardinal Wilfrid Fox
Napier moral pred novinarji priznati, da povzetek v Relatio niti
približno ne odslikava dejanskega stanja razgovorov na sinodi. »Bojim
se, da to, kar je izšlo v ponedeljek, ne ustreza resničnosti«, je povedal kardinal. Pa to ni bil le vtis kardinala Napiera. Izkazalo se je, da je bilo 41 od 191 sinodalnih očetov močno kritičnih do omenjene Relatio. Že imenovani kardinal Pell jo je označil kot »tendenčno in nepopolno« (???). Kardinal Müller jo je opredelil kot »nedostojno, sramotno; popolnoma zmotno«. Kardinal Burke je pozval papeža, naj poseže v obrambo nauka vere, ki ga Relatio spodkopava. Relatio je namreč preprosto predstavila Kasperjeva stališča, kot da so sinodalni očetje o njih že dosegli konsenz.
Relatio kot manipulacija
Nastal je torej ne le vtis, da imamo tu opraviti z dvema
nasprotujočima teološkima smerema v episkopatu (kar je bilo, kot rečeno,
že zdavnaj jasno), pač pa da ena izmed teh smeri obvladuje generalni
sekretariat sinode do te mere, da lahko po mili volji manipulira
oblikovanje temeljnih dokumentov sinode. Stvar je postala še dodatno
nerodna, ko se je glavni poročevalec kardinal Peter Erdő ob novinarskem
vprašanju o posebej spornih členih (§ 50 in 52) o sprejemanju (ne le
homoseksualcev, ampak tudi) homoseksualnosti v Cerkvi, kar obrnil na
nadškofa Bruna Forteja in mu rekel:
»Ti si to napisal, torej ti odgovarjaj«. Naj omenim, da je bil nadškof
Forte imenovan v generalni sekretariat sinode kot specialni sekretar iz
strani samega papeža Frančiška. Sicer je nadškof Forte eden izmed
najbolj znanih italijanskih teologov izrazito modernističnega kova,
učenec in dolgoletni prijatelj pokojnega kardinala Carla Maria Martinija
– ‘ljubljenca italijanske masonerije‘.
Za njegovo teologijo je značilen prevzem Bultmannovega koncepta
demitologizacije, ki zreducira večino verskih resnic na subjektivne
predstave vernikov in s tem odvzame veri sleherni objektivni, obče
zavezujoči, normativni temelj. Očitno je postalo, skratka, da ni vodstvo
sinode v rokah ljudi, ki služijo argumentirani razpravi med sinodalnimi
očeti in jo korektno povzemajo, pač pa da so v vodstvu ljudje, ki se
poslužujejo sinode kot krinke za plasiranje svojih vprašljivih pogledov
med prioritetne smernice Cerkve za prihodnost.
Kasper, rasizem in argument moči
Da ljudem Kasperjeve usmeritve ne gre za moč argumenta, pač pa za
argument moči, je dokazal Kasper sam, ko je v nedavnem intervjuju rekel,
da ne glede na iztek razprav v sinodi se on zanaša na to, da ima
njegova smer večino, in da ga pri vsem tem podpira sam papež. V isti
sapi je prav demokratično dodal (kar je mimogrede značilno za
progresistični diskurz), da bi sinoda ne smela prisluhniti afriškim
škofom (ki so znani nasprotniki Kasperjevih pogledov), ker da prihajajo
iz zaostalih okolij in zato njihovo mnenje ni merodajno.
Relatio in njena medializacija
K razboritemu razpoloženju v Rimu je poskrbela tudi nenavadna okoliščina, da je Relatio prispela prej v medije
kot pa k sinodalnim očetom. Pri tem zopet nastaja vtis, da se želi
ustvarjati poleg realne sinode še medijska sinoda in sicer pod taktirko
tistih (v tem primeru je to očitno del generalnega sekretariata), ki
vedo, da realna sinoda ne bo sprejela njihovih predlogov. Podobno so
počeli progresisti v času drugega vatikanskega koncila. V zadnji
instanci pa v ljudeh ostane vtis medijske sinode
ne pa realne. Tako je progresističen cilj modifikacije nauka dosežen:
ljudje začnejo verjeti, da Cerkev uči to, kar progresisti učijo. Realni
nauk Cerkve je v zavesti ljudi izbrisan. Medijska novost glede na čas 2.
vatikanskega koncila pa je vendarle v tem, da je nastalo določeno
število katoliških medijev (zlasti v ZDA), ki so izraz odpora do tega na
vse strani počasi prodirajočega modernizma. Situacija je nova tudi v
tem, da za razliko od 2. vatikanskega koncila, kjer so modernisti
naskakovali status quo in so ga konzervativci branili, je sedaj
situacija obrnjena, saj kasperjanci s svojimi predlogi žele le
kodificirati stanje družbe, v katerem smo. To pa je sociološko vzeto
njihova najšibkejša točka, saj vsak zgodovinski status quo prej ali slej
razpade v svojo negacijo.
Ni komentarjev:
Objavite komentar