Prvotno objavljeno na Casnik.si, 7. 7. 2012
Ne verjamem, da je kdo opazil, da na zadnjem svetovnem srečanju
družin, ki je bil nedavno v Milanu, ni bilo govora o družinski plači,
t.j. o temi, ki spada v železni repertoar družbenega nauka Cerkve in iz
njega izhajajoče družinske politike prav posebej. Na odmik cerkvenega
učiteljstva od te teme je opozoril pred kakim letom Allan Carlson,
ustanovitelj Svetovnega kongresa družin (WCF), ko je izpostavil
nenavadno odsotnost te teme v zadnji papeški družbeni okrožnici Caritas in veritate
iz leta 2009. V 63. odstavku te okrožnice, kjer je govora o razmerju
med poklicnim delom in družino in kjer bi pričakovali običajni poudarek
na družinski plači, je govora le o (nerazlikovani) udeležbi moških in
žensk pri poklicnem delu. Naj spomnim, da je z družinsko plačo družbeni
nauk Cerkve običajno označeval zahtevo po tem, da naj bo delavčeva
plača vselej tako visoka, da lahko delavec z njo preživlja celotno
družino (t.j. ženo in otroke). Zahteva po družinski plači je tako po eni
strani omogočala ženi, da je ostala doma in se posvečala vzgoji otrok
in ob tem predpostavljala, da je taka razdelitev dela med možem in ženo
najboljša. O tem pa, kot rečeno, v zadnjih dokumentih Cerkve ni več ne
duha ne sluha.
Si bo kdo rekel: Bogu hvala, da je Cerkev končno pristala na žensko
emancipacijo in razbremenila ženski svet od »mashilistične podrejenosti
ženske«, ki jo, kot se zdi, vključuje zamisel družinske plače. Pa
vendar.
Ženska emancipacija kot orodje kapitalizma
Zanimivo je, da bi se s takim hvaležnim vzdihom ne strinjal niti sam Karl Marx. Če prelistamo njegov Kapital
(I. zvezek, 15. poglavje, 3. odsek, točka A), bomo ugotovili, da se je
celo ta um, ki je bil emancipatorski vse do morilskosti, zavedal, da je
družinska plača, kakršno je zagovarjal tudi družbeni nauk Cerkve, nujna
zahteva delavskega razreda za njegov učinkovit boj zoper kapitalistično
izkoriščanje. Zavedal se je namreč, da je z nastopom strojne
proizvodnje,bilo možno nadomestiti močnega, mišično razvitega delavca s
slabotnejšim, ki se ga je posledično slabše plačalo. Tako je začelo delo
mož konkurirati z delom žena in otrok. Posledica je bila, da je cena
dela moža padala na raven cene dela žena in otrok, tako da je za plačo,
ki jo je prej družini prinesel oče sam s svojim delom, sedaj morala
delati celotna družina. Ljudje so torej morali delati več za isti denar.
Marxov sklep je bil neizogiben: delo žena in otrok je v službi
kapitalističnega izkoriščanja delavca in ga je zato treba odpraviti
skozi zahtevo po družinski plači. V imenu te železne logike so sindikati
še globoko v 20. stoletje zahtevali družinsko plačo za svoje delavce in
zavračali zahteve feministk po vstopu žensk na trg delovne sile, saj bi
s tem ne ogrozile le plač svojih mož, pač pa celotni ekonomski standard
delavstva.
Brez ženske emancipacije ni komunizma
V komunistično misel torej ženska emancipacija ni vstopila z Marxom, pač pa s Friedrichom Engelsom, ki se je v svoji študiji O izvoru družine, privatne lastnine in države zavedal (kot pred njim že Platon v Državi),
da je koncept družine po nujnosti vezan na koncept privatne lastnine.
Neka stvar je lahko moja ali tvoja samo, če predpostavljamo dedno
strukturo družine, v kateri se dogaja tudi dedovanje lastnine. Kjer ni
naravnega dedovanja lastnine, pa je imetje lahko le skupno, saj se ob
(nenadni) smrti morebitnega posestnika, njegovo imetje lahko le
kolektivizira. Iz tega je Engels sklepal, da v kolikor želimo odpraviti
kapitalizem, ki temelji na privatni lastnini, je treba odpraviti družino
in torej tudi družinsko plačo. Zato se je treba po Engelsu postaviti na
stališče ženske emanciapcije.
S Kitajsko na obzorju
S takim miselnim pozicioniranjem glede ženskega vprašanja sta Marx n
Engels pokazala na hudo razpoko v nastajajoči komunistični ideologiji.
Po eni strani namreč vidimo, kako se je Marx zavedal, da je ženska
emancipacija instrument kapitalističnega izkoriščanja delavskega
razreda. Po drugi strani pa se je Engels zavedal, da komunistična
revolucija v smislu odprave privatne lastnine ni izvedljiva brez odprave
družine in torej brez ženske emancipacije. Sklep, ki sledi, a ga Marx
in Engels seveda nista hotela videti (ali povedati?) je, da je
komunistična revolucija (z žensko emancipacijo vred) instrument
kapitalizma, kar je postalo evidentno v komunističnih državah, v katerih
je de facto vladalo kapitalistično izkoriščanje ljudstva iz
strani maloštevilnih vodilnih članov partijske nomenklature. Sedanja
Kitjaska »po padcu komunizma« je dejansko ta kapitalistični ustroj
komunizma le legalizirala in ga s tem do konca razodela. Pri nas na
Zahodu pa se tako stanje skuša vzpostaviti zlasti skozi stopnjevano
žensko emancipacijo, ki preko njenega nadaljevanja v seksualni
revoluciji, dalje razdira družinsko in družbeno življenje (v obliki
demografske, ekonomske in vzgojne krize) in pripravlja teren za kitajski
model družbe. Edini politični ukrep, ki lahko na družbeni ravni
prepreči takšen razvoj dogodkov, je obnovljena zahteva po družinski
plači, zato bi bilo dobro, da se v dokumentih cerkvenega učiteljstva ta
zahteva ustrezno reafirmira.
Ni komentarjev:
Objavite komentar